USA:n presidentin vallan rajoista keskustellaan yliopistossa

Yhdysvaltojen presidentti Donald Trumpin kausi on käynnistynyt vaalikauden tavoitteiden rivakalla toimeenpanolla. Presidentti on muun muassa määrännyt maahantulokiellon seitsemän valtion kansalaisille, mikä on herättänyt ankaraa kritiikkiä ja keskustelua määräyksen perustuslaillisuudesta.

On jopa esitetty, että Trumpin toiminta presidenttinä asettaa edustuksellisen poliittisen järjestelmän testiin: mihin kaikkeen se taipuu ja missä tulee vastaan presidentin vallankäytön rajat? Vai onko kyse tarkoin puntaroidusta strategiasta, jolla saadaan median ja äänestäjien huomio kiinnitettyä yksittäisiin kohupäätöksiin samalla, kun suuret politiikkalinjaukset etenevät tutkan ulottumattomissa?

Muun muassa näistä teemoista ovat Helsingin yliopistossa keskustelemassa Suomen keskeisimpiin Yhdysvaltojen politiikan asiantuntijoihin lukeutuvat ohjelmajohtaja Mika Aaltola (Ulkopoliittinen instituutti), tutkimusjohtaja Juhana Aunesluoma (Helsingin yliopisto), AmCham Finlandin  toimitusjohtaja ja SAYL:n puheenjohtaja Kristiina Helenius,  professori Jussi Pakkasvirta (Helsingin yliopisto) ja dosentti Markku Ruotsila. Keskustelua moderoivat Politiikasta-lehden päätoimittaja Johanna Vuorelma ja akatemiatutkija Hanna Wass (Helsingin yliopisto).

Aika: keskiviikko 8.2. kello 16.15–18.00

Paikka: Helsinki, Kaisa-talo, Fabianinkatu 30, 7. krs luentosali

Kaikille avoimen tilaisuuden järjestää Helsingin yliopiston valtiotieteellinen tiedekunta yhteistyössä American Resource Centerin, Suomi-Amerikka Yhdistysten Liiton (SAYL), Ulkopoliittisen instituutin, Valtiotieteellisen yhdistyksen ja Valtio-opin seniorien kanssa.

Tervetuloa tilaisuuteen!

Lisätietoja: