Eurooppalaisten tutkijoiden kampanjalla halutaan kannustaa nuoria äänestämään

Uusi Euroopan laajuinen nuorten tutkijoiden sosiaalisen median kampanja You&EU kannustaa nuoria äänestämään 26. toukokuuta eurovaaleissa. Suomalainen näyttelijä Peter Kanerva tähdittää tänään 3. toukokuuta julkistettua kampanjavideota.

Onko minulla oikeutta matkustaa ympäri Eurooppaa? Kontrolloiko joku kurkkujen muotoa? Mitä Euroopan parlamentti oikeastaan tekee? Miten se eroaa ministerineuvostosta? Moni tietää Euroopan unionista melko vähän.

- Vaikka EU säätelee kaikkea ympäristöstä kauppaan ja maataloudesta matkustamiseen, suurimman osan EU-kansalaisista on vaikea ymmärtää mitä EU tekee ja miten se vaikuttaa arkeen. Osa tiedonpuutteesta johtuu EU-instituutioiden kaukaisuudesta suhteessa kansalaisiin; osa taas valeuutisista ja huhuista, sanoo kampanjan suomalainen jäsen, väitöskirjatutkija Laura Nordström Helsingin yliopistolta.

You&EU auttaa tutkijoiden mukaan vastaamaan siihen, miten EU vaikuttaa eurooppalaisten, erityisesti nuorten arkeen. Kampanja on itsenäinen EU:sta ja yliopistojen Europaeum verkoston Scholars -ohjelman nuorten väitöskirjatutkijoiden toteuttama. Se tarjoaa paljon koottua, avattua ja helposti ymmärrettävää tietoa EU:n vaikutuksesta ja toiminnasta. Helsingin yliopisto on osa Europaeum-verkostoa.

Kampanja kannustaa myös keskustelemaan EU:sta ja tuottamaan omaa sisältöä sosiaalisen median, videoiden ja visuaalisen materiaalin kautta (Facebook, Instagram ja Twitter).

- Tavoitteena on riisua EU teknokraattisuudesta ja myyteistä sekä tuoda luovasti, osallistavasti ja selkeästi, mutta faktoihin perustuen tietoa siitä, miten EU konkreettisesti vaikuttaa erityisesti nuorten eurooppalaisten arkeen, Nordström toteaa.

Erityisesti nuoret äänestävät eurovaaleissa heikosti ja ovat myös aliedustettuina EU-tasolla. Viime eurovaaleissa suomalaisista 18-24 -vuotiaista äänesti vain 10,4 prosenttia, mikä on toiseksi vähiten koko Euroopassa. You&EU:n päämääränä on kannustaa nuoria vaikuttamaan tulevaisuuteensa EU-tasolla ja äänestämään tulevissa eurovaaleissa.

Kampanja julkaisee 3. toukokuuta suomalaisen Saara Mansikkamäen ohjaaman videon EU:n sisämarkkinoiden vaikutuksesta, jossa esiintyy suomalainen näyttelijä Peter Kanerva. Katso, miksi supermarket on tyhjä: https://www.youtube.com/watch?v=mGDKKOAj6qY

Lisätietoja:
Laura Nordström