Asiantuntija kohtaa Tiedekulmassa kolme eri yleisöä

Tiedekulmassa 9. lokakuuta järjestettävään Demokratian kriisi -tilaisuuteen on tulossa yli sata lukio-opiskelijaa eri lukioista. Tapahtuma toteutetaan perinteistä demokraattisemmin, asiantuntija kohtaa muun muassa kolme eri yleisöä.

Tilaisuuden koordinaattori yliopistonlehtori Emilia Palonen on ollut mukana kehittämässä Helsingin yliopiston valtiotieteellisen ja kasvatustieteellisen tiedekunnan tutkijoiden kanssa tapaa luoda keskustelua yleisön ja asiantuntijan välille. Asiantuntija kohtaakin Tiedekulmassa kolme eri yleisöä naamatusten keskustellen.

- Näin kyse ei ole tutkijan monologista vaan yhdessä ajattelemista, jonka tutkija potkaisee tiettyyn suuntaan, Palonen kertoo.

Vajaan puolen tunnin keskustelun jälkeen osallistujat valitsevat seuraavan asiantuntijan, jota kuunnella ja jututtaa.

- Tilaisuuden loppukeskustelussa kuuluu siis myös osallistujien ääni, kun tilaisuuden seitsemän tutkijaa kokoontuvat yhteen keskusteluun suuren yleisön eteen ammentamaan sekä näistä keskusteluista että omasta tutkimustyöstään, Palonen sanoo.

Demokratian kriisistä keskustelevat valtio-opin, käytännöllisen filosofian, poliittisen historian sekä viestinnän tutkijoita, joilla on oma tutkimuslähtöinen näkökulmansa teemaan. He ammentavat demokratian teoriasta ja empiirisestä työstä, esimerkiksi Turkin ja Venezuelan, eduskuntatyöskentelyn analyysin, vaalitutkimuksen ja lähidemokratiaa kehittävän toimintatutkimuksen näkökulmista.

Tapahtuma liittyy myös Opetushallituksen WeQ Pedagogy goes Populism -hankkeeseen, joka sijaitsee tamperelaisessa Hatanpään lukiossa, mutta siinä ovat mukana Helsingin yliopiston lisäksi Helsingin kuvataidelukio ja Eiran aikuislukio, joista Tiedekulman tilaisuuteen tulee opettajia ja opiskelijoita.

- Tarkoituksena  on yhteistyössä oppia uusia näkökulmia, toteuttaa kotikansainvälisyyttä sekä kutistaa lukiolaisten kynnystä hakeutua yliopistoon. Aidossa vuorovaikutuksessa tutkijat puolestaan oppivat lukioilta ja lukiolaisilta, Palonen toteaa.

Valtiotieteellisen yhdistyksen Politiikasta-verkkolehti järjestää tapahtuman yhdessä Tiedekulman kanssa. Kaikille avoin ja maksuton Demokratian kriisi -tapahtuma järjestetään 9. lokakuuta sekä suomeksi (kello 12-15) että englanniksi (kello 16-19).

Illan aihe kuuluu uuden Tiedekulman avaussarjaan Pieni maa, suuri muuttuja, jossa syvennetään ymmärrystä Suomea kohtaavista muutoksista.

Lisätiedot:

Emilia Palonen