Arki Acehin maakunnassa haastaa Suomessa onnistuneena juhlitun rauhanprosessin

Elokuussa 2005 Helsingissä allekirjoitettua Vapaa Aceh -liikkeen ja Indonesian hallituksen välistä rauhansopimusta on allekirjoittamishetkestä lähtien juhlittu Suomessa onnistuneena rauhanprosessina. 11 vuotta etnografista tutkimusta rauhan ensimmäisestä vuosikymmenestä kuitenkin osoittaa, että rauhan arki on mutkikkaampaa kuin sopimus antaa ymmärtää.

Tutkimuksen mukaan vanhojen ristiriitojen tilalle on noussut uudenlaista eriarvoisuutta ja haavoittuvuutta rauhansopimuksen tuomien muutosten kautta.

- Tutkimuksessani ja Scraps of Hope -lyhytdokumenttielokuvissani pohdin rauhantekemisen valtaa sekä siihen liittyvää, osin hiljaista, vastarintaa. Seuraan arkipäivän kokemuksia Banda Acehin kaupungissa ja kuvaan monikerroksisia pakolaisuuden ja kodinmenettämisen kokemuksia, akatemiatutkija, kehitysmaatutkimuksen yliopistonlehtori Marjaana Jauhola Helsingin yliopistosta sanoo.

Scraps of Hope -lyhytdokumentit kertovat salattuja tarinoita väkivallasta ja surusta, ponnisteluista naiseuteen ja mieheyteen liittyvissä odotuksissa, talouspolitiikan uudelleenjärjestelyjen vaikutuksista arjessa selviämiseen sekä monenlaisista tavoista surra ja normalisoida elämää menetysten jälkeen.

- Ne tallentavat rakkaiden muistelua, ja kuvittavat erilaisia hoivan ja rakkauden muotoja perinteisen kodin ja ydinperhemallin ulkopuolella, Jauhola toteaa.

Jauhola järjestää tänä syksynä useamman tapahtuman 11 vuoden aikana tekemäänsä tutkimukseen presidentti Ahtisaaren neuvotteleman rauhansopimuksen 1. vuosikymmenestä. Jauhola on Suomessa ainoa tutkija, joka on tehnyt pitkäjänteistä etnografista tutkimusta rauhanvälityksen, yhdenvertaisuuden, tasa-arvon ja koetun rauhan suhteesta Acehissa, Indonesiassa Euroopan komission (Marie Curie), Suomen Akatemian, Helsingin yliopiston ja Suomen kulttuurirahaston tuella.

Lyhytdokumentit esillä elokuussa

Scraps of Hope -lyhytdokumentit ovat esillä elokuussa Acehin rauhansopimuksen vuosipäivän aikaan Tikkurilassa:

14.-27. elokuuta

lyhytdokumenttielokuvia  (94 min)

Tikkurilan kirjaston aukioloaikoina, musiikkiosasto (1.krs)

Keskustelutilaisuudet:

Ma 14.8. klo 18-20

Aceh calling - globaali punksolidaarisuus

Ma 21.8. klo 18-20

Kenen rauha? Aktivisti Zubaidah Djoharin runoja Acehin rauhasta

La 26. elokuuta klo 10-16

Elävä kirja: tapaa tutkija työssään