Seminaari: Miten lehmäsi voi? - Lehmien havainnointi ja hyvinvointi

Miten lehmäsi voi? – Maksuttomia lehmien havainnointi ja hyvinvointiseminaareja marraskuussa. Tervetuloa tiedon äärelle!

Welfare quality –kouluttaja Essi Wallenius näyttää konkreettisia keinoja lehmien havainnointiin ja hyvinvoinnin mittaamiseen. Kuulemme myös maitotilallisen omia kokemuksia lehmien havainnoinnin vaikutuksista. Lisäksi Hannele Suvanto kertoo hankkeessa tuotetuista ja kaikkien käytössä olevista videoista, kirjallisesta materiaalista, osaamistasotestistä sekä Sedu Ilmajoen navetan remontointiprojektista. Tilaisuudet ovat kaikille avoimia ja maksuttomia, mutta tarjoilun ja rajoitetun tilan vuoksi ilmoittautumista edellytetään. Lounas on omakustanteinen.

7.11. Iisalmi, Auditorio, Savonia Ammattikorkeakoulu Haukisaarentie 2, Iisalmi (ilm. viim 4.11)
8.11. Ylivieska, Käenpyrstö, Hotelli Käenpesä, Lintutie 1, Ylivieska (ilm. viimeistään 5.11)
15.11. Ilmajoki, Auditorio, Sedu Ilmajoki Ilmajoentie 525, Ilmajoki (ilm. viimeistään 12.11)
16.11. Pedersöre, Sessionssalen, Pedersöre kommunhus, Skrufvilagatan 2, Bennäs (bara på svenska) (ilm. viimeistään 4.11)

ILMOITTAUDU TILAISUUKSIIN TÄSTÄ
Ilmoittautuminen on sitova. Mahdollinen peruutus viestillä hannele.suvanto@helsinki.fi. Lähetämme muistutuksen ennen tilaisuutta. LUE HANKKEESTA LISÄÄ HANKESIVULTA

Kouluttaja Essi Wallenius kertoo, että eläinten hyvinvoinnilla on suora vaikutus tuotannon kannattavuuteen. Tämä lause on tullut tilallisille tutuksi monessa yhteydessä, mutta hyvinvointia edistävien toimenpiteiden konkreettisuus ja tavoitteet jäävät toisinaan epäselväksi. Toisaalta hyvinvointia edistävät toimenpiteet usein merkitsevät tiloille investointeja tai lisätyötä. Toisinaan näin onkin, mutta monet eläinten hyvinvointia merkittävästi edistävät teot voidaan toteuttaa olemassa olevissa rakenteissa ja resursseissa, kunhan ymmärretään mistä ongelmista eläinten käytös, hienovaraiset oireet ja toimitavat johtuvat.

"Pyrin työpajojen ja esitysten kautta edistämään karjan parissa työskentelevien ihmisten kykyä hyödyntää eläinten käyttäytymisen tarjoamaa tietoa arjen hienosäätämiseksi. Työssäni käytän 12 kohtaista eläinten hyvinvoinnin mittaamismenetelmä Welfare Quality:a (WQ), josta suurin osa on eläinten tarkkailua. WQ-auditointeja on tehty yritykseni puolesta jo 250 suomalaisella maitotilalla ja selkeä loppupäätelmä on, että pienillä muutoksilla voi olla iso vaikutus."

Essi Wallenius (MMM)
eläinten hyvinvoinnin auditoija
sertifioitu WQ-auditoija (lypsy- ja lihakarja)
Armenta Benessi Oy

Työtavoilla tulosta maitotiloille –hanke on EU-rahoitteinen ja sen tavoitteena on parantaa tuottavuutta ja tehokkuutta maidontuotantotiloilla välittämällä uusinta tietoa maitotilallisille ja heidän työntekijöilleen, lomittajille ja muille alan toimijoille. Hanketta toteuttavat Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti ja Koulutuskeskus Sedu yhdessä ETT ry:n ja paikallisten meijerien kanssa. Mukana olevat meijerit: Maitomaa, Maitosuomi, Pohjolan maito, Laaksojen maitokunta, Maitokolmio, Kaustisen osuusmeijeri, Itämaito ja Kuusamon osuusmeijeri.

TERVETULOA TIEDON ÄÄRELLE!