Erikoistumiskoulutus päivittää bio- ja kiertotalouden osaamisen

Maria Munck-Pihlgren valmistui reilut kymmenen vuotta sitten Viikistä Helsingin yliopiston maatalous-metsätieteellisestä tiedekunnasta, kotieläinravitsemustieteet pääaineenaan. Hiljattain hän teki paluun kestävän kehityksen kampukselle biotalouden erikoistumiskoulutuksen merkeissä.

– Oli todella hauskaa palata vanhoille opiskeluseuduille. Opiskelu on muuttunut paljon omista opiskeluajoistani 1990-luvun lopulla, Maria sanoo.

Maria on valmistumisensa jälkeen tehnyt töitä maatalousalan toimittajana. Hän alkoi vähitellen kaivata jotain uutta urallaan ja törmäsi erikoistumiskoulutuksen mainokseen sattumalta vain pari päivää ennen haun päättymistä.

– Surffailin netissä ja etsin hauskoja koulutuksia, kun löysin tämän kurssin. Rustasin nopeasti hakemuksen, sillä olin jo jonkin aikaa miettinyt, kuinka voisin päivittää erityisesti biotalouden osaamistani. Biotalous tuntui tulevan vastaan joka paikassa viime vuonna, Maria mainitsee.

Erikoistumiskoulutuksessa osa opinnoista on pakollisia, mutta osan voi valita itse. Maria valitsi erityisesti alkutuotantoon liittyviä kursseja (muun muassa ”Pellolta pöytään”), mutta sekaan mahtui myös esimerkiksi fysiikkaa, jonka energialaskut toivat mukavaa haastetta opintoihin.

Opinnot koostuvat perinteisistä luennoista ja verkkoluennoista. Osa luennoista nauhoitetaan, joten niihin voi palata myöhemmin ja osallistua opetukseen, vaikka luennon ajankohta ei sopisi muuhun elämään. Opintoja voi siis suorittaa sujuvasti työn ohessa.

Opintoihin kuuluu myös projektityö, jonka aiheeksi Maria valitsi aiheekseen maatilojen muovit ja niiden kierrätyksen. Hän toivoo pystyvänsä jatkamaan aiheen parissa vielä koulutuksen jälkeenkin.

– Minulla on sellainen olo, että haluaisin päästä nyt itse tekemään, sen sijaan että kirjoittaisin muiden tekemisistä.

Erikoistumiskoulutuksen osallistujat ovat monen ikäistä väkeä, joilla on mielenkiintoisia ajatuksia bio- ja kiertotaloudesta. Maria sanoo, että heidän kanssaan olisi ollut mukava verkostoitua enemmänkin.

Maria suosittelee erikoistumiskoulutuksia lämpimästi kaikille jotka kaipaavat ajantasaista tietoa bio- ja kiertotaloudesta.

– Olen varma, että työnantajatkin ovat kiinnostuneita alan osaajista ja tämä koulutus lisää omaa markkina-arvoani työmarkkinoilla.

Koulutuksen tarkempi kuvaus ja hakuohjeet

Biotalouden erikoistumiskoulutus

Koulutus antaa valmiudet uusien, liiketaloudellisesti kannattavien biotalouden palveluiden ja tuotteiden tunnistamiseen, arviointiin ja synnyttämiseen ohjatun innovaatioprosessin avulla.

Koulutuksen aikana ja sen jälkeen

Biotalous on perinteisiä aloja uudella tavalla yhdistävä kansainvälinen kiertotalouden kasvuala. Kasaantuvat kestävyyshaasteet ja talouden realiteetit ohjaavat kohti kiertotalousajattelua, jonka kehittämiseen tarvitaan biomassojen käyttö-, jalostus-, liiketoiminta- ja vientimahdollisuuksia hallitsevia asiantuntijoita ja yrittäjiä.

Koulutuksen tavoitteet

Kykenet kehittämään tuotteita ja johtamaan niiden kehitystä sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävän biotalouden viitekehyksen mukaisesti.

Saat valmiuksia synnyttää uutta kiertotalousajattelua jo olemassa olevien prosessien raaka-aineiden ja sivuvirtojen hallitsemiseen.

Syvennät ymmärrystä biotalouden liiketoiminnasta globaalin yhteiskuntavastuun viitekehyksessä, toimintaympäristön taloudesta ja strategisesta johtamisesta sekä biotalouden kehittämisestä innovaatioiden avulla.

Kohderyhmä ja hakukelpoisuus

Koulutus sopii sinulle, jos toimit tai tulet toimimaan biotalouden alalla yrityksissä, neuvonta- tai edistämistehtävissä, ammatillisena opettajana tai olet biotaloutta edistävä julkinen toimija.  Voit olla yrittäjä tai yrittäjäksi aikova esimerkiksi biotuotannossa ja tai raaka-ainehankinnassa. Sinulla tulee olla soveltuva  korkeakoulutasoinen tai muu biotalouden alalle soveltuva koulutus.

Hae erikoistumiskoulutukseen 31.1.2020 mennessä!

Lisätietoja koulutuksesta