Mikä on veden merkitys ilmakehässä? Kuuntele Veden kierto -podcast

Mitä SMEAR-mittausmetsässä tapahtuu? Tutkijatohtori Laura Riuttanen esittelee ilmakehätutkimuksen tutkimuspaikkoja ja kertoo, mitä sade merkitsee elämälle.

Veden kierto -podcast-sarjan ensimmäisessä osassa tutkijatohtori Laura Riuttanen johdattelee kuulijat Hyytiälän kansainvälisesti kuuluisaan SMEAR-mittausmetsään sekä tutkakentälle. Riuttanen kertoo SMEAR-tutkimusaseman merkityksestä ja ilmakehän veden kierrosta sekä siitä, mikä merkitys sateella on ihmiselämälle.

Veden kierto on Helsingin yliopiston Ilmakehätieteiden keskuksen INARin tuottama podcast, jossa ilmakehätieteiden tutkijat avaavat tutkimustaan. Jaksot on nauhoitettu Helsingin yliopiston Hyytiälän tutkimusasemalla.

Kuuntele jakso alta:

Tutkijatohtori Laura Riuttanen tietää, miten sade syntyy. Takana näkyvän valkoisen pallon sisällä on Doppler-tutka, jolla mitataan ilmakehässä olevia vesipisaroita. Kuva: Juho Aalto

Ilmakehätieteiden keskus INAR julkaisi podcast-sarjan veden kiertokulusta