Lauri Jäntin palkinto professori Kimmo Rentolalle

Helsingin yliopiston professori Kimmo Rentola saa teoksestaan Stalin ja Suomen kohtalo Lauri Jäntin palkinnon, joka on arvoltaan 15 000 euroa.

Tietokirjallisuuden Lauri Jäntin palkinto myönnetään Rentolalle poikkeuksellisen vetävästi kirjoitetusta ja uutta arkistomateriaalia sisältävästä tietokirjasta, joka tuo päivänvaloon uusia näkökulmia Suomen sotahistoriaan.

- Stalin ja Suomen kohtalo on mestarillisesti kirjoitettu kirja Suomen kohtalonvuosista ja tempaisee mukaansa myös lukijan, joka ei normaalisti lue kirjoja sotahistoriasta, perustelee säätiön hallituksen puheenjohtaja Claes von Heiroth säätiön tiedotteessa.

Rentolan analyyttisen tekstin kautta lukijalle avautuvat tiedustelun maailman riskit ja mahdollisuudet niin oikeassa elämässä kuin historiantutkimuksessakin.

- Aidosti hyödyllinen tiedusteluaineisto on kansainvälisissä suhteissa yhtä olennainen ainesosa kuin alkoholi viinissä, Rentola sanoo.

Rentola työskentelee valtiotieteellisessä tiedekunnassa politiikan ja talouden tutkimuksen laitoksella pääaineenaan poliittinen historia.

Teivaiselle kunniamaininta

Lisäksi säätiö antaa kunniamaininnat Helsingin yliopiston maailmanpolitiikan professori Teivo Teivaiselle ja toimittaja Maria Mannerille dokumentaarisesta matkakirjasta Brasilia. Kunniamaininnan arvo on 5 000 euroa.

Kunniamaininnan saaneet tietokirjat edustavat monipuolisesti eri tieteenaloja kulttuurihistoriasta luontoon ja kokonaisen maan, Brasilian, kuvaukseen.

- Maria Mannerin ja Teivo Teivaisen kirja Brasilia viehätti sekä sujuvalla kielellään että laajalla tietomäärällään jättivaltiosta, josta kirjoittajilla on omakohtaista kokemusta, Claes von Heiroth kertoo tiedotteessa.

Lauri Jäntin palkinto jaetaan vuosittain ja tänä vuonna palkinto luovutetaan 25. tammikuuta.

Palkintoraatina toimii Lauri Jäntin säätiön hallitus. Hallituksen muodostavat FT Tuomas Heikkilä, OTK, KTM Claes von Heiroth (pj.), arkkitehti Ilona von Heiroth, professori Anto Leikola, kustantaja Aleksi Siltala ja lehtori Tuula Uusi-Hallila.