Toimittajaopiskelijat tutustuivat Venäjään

Suomalaiset ja ruotsalaiset journalistiopiskelijat saivat rautaisannoksen ajantasaista tietoa Venäjästä vieraillessaan Aleksanteri-instituutissa 30. toukokuuta. Nuorten toimittajen ja tutkijoiden kohtaamisesta syntyi paitsi ruotsinkielinen juttusarja, myös vahvempi molemminpuolinen ymmärrys siitä, miten akateeminen maailma ja media voivat toimia yhdessä.

Hanasaaren ruotsalais-suomalainen kulttuurikeskus ja Suomalais-ruotsalainen kulttuurirahasto järjestivät touko-kesäkuun vaihteessa journalistiopiskelijoille kurssin Uppdrag: Ryssland – Journalister i Sverige och Finland granskar fakta. Kurssi on ensimmäinen osa ruotsalais-suomalaisessa kulttuurikeskuksen kolmivuotista koulutusohjelmaa, jonka tavoitteena on tutustuttaa ruotsalaisia ja suomalaisia toimittajaopiskelijoita ulkomaanraportointiin lähialueista. Tarkoituksena on tarjota tuleville toimittajille paitsi tietoa naapurimaista, myös mahdollisuus verkostoitua tulevan työelämän tarpeita varten.

Monille kurssin osallistujista Venäjä ei ollut ennalta tuttu. Sen sijaan monella oli kiinnostusta ulkomaanjournalismiin ja tutkivaan journalismiin, johon myös kurssilla vierailleet kokeneet toimittajat tarjosivat tarttumapintaa. Kurssin luennoitsijoina olivat muiden muassa Pietarissa asuva vapaa toimittaja Anders Mård ja Ylen tutkivan journalismin ohjelman MOT:n toimittaja ja kansainvälisen tutkivien journalistien ICIJ-järjestön hallituksen jäsen Minna Knus-Galán. Kurssiin kuului myös Hanasaaren vuotuinen Speaking is Silver -seminaari, jossa puhuttiin median vapaudesta Baltian maissa.

Tutkijoiden kanssa keskustelu inspiroi

Tutkijatapaaminen Helsingin yliopiston Aleksanteri-instituutissa ajoittui keskelle intensiivistä viikkoa. Viiden opiskelijan ja mukana seuranneiden opettajien mielenkiinto pysyi kuitenkin yllä keskiviikkoiltapäivän helteessäkin, kun Venäjän politiikan professori Vladimir Gel’man, mediatutkija Saara Ratilainen ja Ukraina-asiantuntija Mark Teramae esittivät näkökulmansa Venäjän yhteiskunnan ja median tilasta. Vierailu sattui samalle päivälle, jolloin maailmalle levisi tieto venäläisen oppositiojournalisti Arkadi Babtchenkon murhasta, joka myöhemmin osoittautui lavastetuksi. Tapaus tarjosi opiskelijoille mielenkiintoista analyysimateriaalia ja mahdollisuuden tarkastella Venäjä-uutisten globaalia anatomiaa.

— Aleksanteri-instituutin kaltaiset tutkimuskeskukset ovat todella arvokkaita tiedonlähteitä toimittajille. Se, että voi puhua kasvokkain asiantuntevan tutkijan kanssa, on sekä helpompaa että inspiroivampaa kuin aihetta käsittelevien kirjojen lukeminen, kirjoittaa vierailuun osallistunut Göteborgin yliopiston opiskelija Emilia Söderholm kurssin blogissa.

Henkilökohtaiset haastattelut auttoivat syventämään tietoiskun teemoja ja jäsentämään jo kuultua. Venäjästä ja sen ristiriitaisista kehityskuluista ei ole aivan helppoa päästä kärryille yhden viikon aikana.

— Olemme saaneet kuulla niin paljon kiehtovia luentoja, että kaiken tiedon sulattaminen viikon sisällä on haaste, huokaa Vaasassa opiskeleva Amanda Lund.

Tutkimuslaitokselle toimittajakontaktit ovat kultaa kalliimpia

Aleksanteri-instituutille kohtaaminen nuorten toimittajaopiskelijoiden kanssa oli monessa mielessä merkittävä. Mukana olleet tutkijat joutuivat miettimään oman aiheensa paketoimista uudella tavalla, ja löysivät parhaimmillaan uusia näkökulmia omaan työhönsä.

— On hyvä oppia kirkastamaan mielessään, kenelle puhuu, ja millaiset pohjatiedot kuulijalla on aiheesta, jossa itse voi uida hyvinkin syvällä, sanoo tutkija Saara Ratilainen.

Tutkimuslaitoksen perimmäinen tehtävä on tutkimus: uuden tiedon tuottaminen. Opetus, eli asiantuntijoiden kouluttaminen yhteiskunnan tehtäviin, on toinen päätehtävistä. Nykypäivänä yhä tärkeämmäksi nousee myös tutkimukseen perustuvan tiedon tuominen osaksi yhteiskunnallista keskustelua ja päätöksentekoa.

— Se on tehtävä, jossa ei voida onnistua ilman hyviä suhteita tiedotusvälineisiin, toteaa Aleksanteri-instituutin viestinnästä vastaava informaatikko Niina Into. Somemaailmassakin toimittajilla on erityinen roolinsa, eikä asiantuntevaa toimittajaa korvaa mikään! Haluamme luoda toimivat suhteet mediaan ja auttaa aina, kun Venäjä-keskusteluun kaivataan faktoja.

Toimittajakurssin järjestäjinä toimivat Hanasaaren kulttuurikeskus ja Suomalais-ruotsalainen kulttuurirahasto. Yhteistyökumppaneina ovat Helsingin yliopiston ruotsinkielinen toimittajakoulutus Svenska social- och kommunalhögskolanissa (Soc & kom), Tampereen yliopiston viestintätieteellinen tiedekunta (COMS) sekä Göteborgin yliopiston journalistiikan, median ja viestinnän laitos (JMG).

Kurssilla tuotetut artikkelit ja tutkijahaastattelut ovat luettavissa kurssin sivuilla https://utrikes.jmg.gu.se

Tutkijahaastattelut

Heini Ruohonen (Åbo Akademi) haastatteli Saara RatilaistaUnga i Ryssland hittar egna sätt att uttrycka sina värderingar

Emilia Söderholm (Göteborgs Universitet) haastatteli Vladimir Gel'mania: Putin hade vunnit utan fusk