Miten poikien suoriutumista koulussa voidaan tukea ja oppimis- ja motivaatioeroja kaventaa?

Miksi poikien ja tyttöjen väliset erot ovat Suomessa kohtuullisen suuria? Millaisin toimenpitein tätä eroa voitaisiin kaventaa? Tutustu Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskuksen ja Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksen Valtioneuvoston kanslialle toteuttamaan tutkimukseen poikien ja tyttöjen oppimiseroista ja näiden kaventamisen keinoista.

Tutustu raporttiin: Tytöt ja pojat koulussa – Miten selättää poikien heikko suoriutuminen Valtioneuvoston sivuilta. Sivuilla myös kaksi tiedotetta hankkeesta:

OKM:n tiedote: Opetusministeri Grahn-Laasonen: Neljä ratkaisua poikien ja tyttöjen osaamiserojen kasvun pysäyttämiseen

VNK:n tiedote: Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminta: Selvitys: Miten selättää poikien alisuoriutuminen peruskoulussa?

Video: https://youtu.be/xMYAlBwdOYU

Tutkimushankkeen perustiedot: http://tietokayttoon.fi/hankkeet/hanke-esittely/-/asset_publisher/miten-selattaa-poikien-alisuoriutuminen-peruskoulussa- 

Tulosten julkistustilaisuus: 17.4. klo 12 Musiikkitalolla Helsingissä. Opetus- ja kulttuuriministeriön järjestämä seminaari pohtii syitä ilmiöön ja koettaa löytää keinoja poikien osaamistason kohottamiseen. Tilaisuutta voi seurata osoitteessa suorana lähetyksenä: http://videonet.fi/minedu/20180417/

Lisätietoja: tutkija Juhani Rautopuro, Jyväskylän yliopisto, p. 040 8054936, tutkija Risto Hotulainen, Helsingin yliopisto, p. 02941 44632, tutkija Sanni Pöysä, Jyväskylän yliopisto, p. 040 8054775, tutkija Sirkku Kupiainen, Helsingin yliopisto, p. 050 3080054 ja opetusneuvos Tommi Karjalainen, opetus- ja kulttuuriministeriö, p. 02953 30140

Lue lisää aiheesta: Koulutus