Helsingin yliopiston sankarivainajamatrikkeli 1939-1945

Helsingin yliopiston sankarivainajamatrikkeli 1939-1945 matrikkeli perustuu maisteri Ilmi Havun kokoamaan ja vuonna 1993 kirjana ilmestyneeseen aineistoon. Uusitun verkkoversion, joka julkaistiin vuonna 2004, on työstänyt filosofian tohtori Veli-Matti Autio.

Ilmi Havu kokosi matrikkeliin tietoja useista julkaisuista sekä sotienaikaisten sanomalehtien kuolinilmoituksista ja muistokirjoituksista, joissa usein on esitetty kaikki, mitä nuori vainaja oli elämässään ehtinyt suorittaa ja harrastaa. Parhaiten nämä asiat kartoitettiin jo sodan aikana ja sen jälkeen osakuntien osakuntalehdissä tai erillisissä muistojulkaisuissa. Tietoja löytyi runsaasti myös tiedekunta- ja ammattialojen lehtien muistokirjoituksista ja -julkaisuista. WSOY julkaisi1949 teoksen Talvisodassa kaatuneista upseereista , joka perustuu sotilasasiakirjoihin ja omaisilta saatuihin tietoihin. Jatkosodasta ei tehty vastaavanlaista teosta.  Matrikkeliin on koottu lähes 1500 sodassa kaatuneen Helsingin yliopiston opiskelijan tiedot.