Suomen kielen ja kirjallisuuden tutkimusryhmässä tutkitaan monimenetelmäisesti ja erilaisia aineistoja hyödyntäen tiedonalan oppimiseen, opettamiseen, ohjaamiseen ja arviointiin liittyviä kysymyksiä.
Tutkimuksemme sijoittuvat varhaiskasvatukseen, valmistavaan opetukseen, perusopetukseen, lukioon, ammatilliseen koulutukseen sekä opettajankoulutukseen.
Erityisinä kiinnostuksen kohteina ovat:
kielitietoisuus; kielitietoiseksi ja kielitaitoiseksi kasvaminen
lukutaito; erilaisten tekstien lukeminen; kriittinen lukutaito
kirjoitustaito; erilaisten tekstien kirjoittaminen
kirjallisuuskasvatus; erityisesti lasten- ja nuortenkirjallisuus
kielitiedon oppiminen ja opettaminen; pedagoginen kielioppi
vuorovaikutuksen käytänteet; oppimisen kehollisuus ja materiaalisuus
alkava ja kehittyvä suomen kielen taito, sen opettaminen, tukeminen ja arviointi erilaisissa konteksteissa
monikielisen oppilaan oman äidinkielen tukeminen
opetussuunnitelmat ja niiden kehittäminen; moninaisuus, tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
oppiaineen merkittävän ja vaikuttavan tiedon (powerful knowledge) analyysi