Materiaalipankki
Materiaaleja opetuksen tueksi ja kotona kokeiltavaksi.
Ketun ja Pöllön tutkimuksia

Ketun ja Pöllön tutkimuksia on 4-8 -vuotiaille suunnattu videosarja, joka innostaa lapsia tarkkailemaan ympäröivää luontoa ja rohkaisee kokeilemaan itse. Videoilla Kettu ja Pöllö tutkivat esimerkiksi leipätaikinan kohoamista, rakentavat ötököitä ja istuttavat siemeniä. Jokaisen videon kautta lapset pääsevät toiminnallisesti tutkimaan lähiympäristöstä löytyviä eliöitä. Videoiden lisäksi kokonaisuuteen kuuluu ohjaajan ohje, joka sisältää tarvikelistat, helpot työohjeet ja vinkkejä tutkimusten tekemiseen. Materiaalien avulla voi järjestää esimerkiksi varhaiskasvatukseen sopivan tiedekerhon ja jokainen video toimii myös itsenäisesti johdatteluna hauskaan tiedetuokioon! Kettu ja Pöllö toivottavat kaikki lapset mukaan tutkimaan!

Materiaali sopii erinomaisesti varhaiskasvatussuunnitelman osa-alueisiin: laaja-alainen osaaminen: ajattelu ja oppiminen sekä oppimisen alue: tutkin ja toimin ympäristössäni

Ohjaajan ohjeesta (PDF) löytyvät tavoitteet, tarvikelistat, työohjeet, vinkkejä ohjaajalle sekä lisätietoa töistä.

Video 1: Tutkitaan hiivaa

Video 2: Rakennetaan ötököitä

Video 3: Kasvatetaan kasveja

Video 4: Lennätetään lintuja

Video 5: Vaihdetaan väriä

Video 6: Tutkitaan hampaita

Vir­tu­aa­li­seik­kai­lu ötö­köi­den maa­il­mas­sa

Oukka ja Riikkinen ovat pikkiriikkisiä ötököitä. Ne asuvat Mahdottoman Suuren Puun juurella. Olet ehkä joskus kävellyt niiden ohi, ehkä jopa nähnyt niiden puuhailevan ötökkäaskareitaan Puun juurella. Tänään pääset auttamaan Oukkaa ja Riikkistä. Ne ovat nimittäin saaneet tehtäväkseen kartoittaa ympäröivää maailmaa sekä Mahdottoman Suurta Puuta.

Ohjaajan ohje tehtävien suorittamiseksi (PDF)

Ta­ri­nan int­ro­vi­deo

Tarinan introvideo näytetään ennen tehtävävideoita. Introvideo sisältää alkutarinan, johon tehtävävideot liittyvät.

Teh­tä­vä­vi­deo: Haa­rau­tu­va puu

Tässä tehtävässä tutkitaan kokoeroja ja perehdytään siihen, miten iso kokonaisuus koostuu pienemmistä osista. Tehtävässä harjoitellaan piirtämistä ja nähdään oma piirustus osana koko ryhmän piirustuksista muodostuvaa kokonaisuutta.

Teh­tä­vä­vi­deo: Ötö­köi­den seik­kai­lu puus­sa

Tässä tehtävässä pohditaan ötököiden kommunikointitapoja ja kokeillaan ohjata kavereita sovittujen komentojen avulla.

Teh­tä­vä­vi­deo: Mis­sä ötö­kät asu­vat?

Tässä tehtävässä rakennetaan tai piirretään kartta, joka sisältää mahdollisimman paljon erilaisia paikkoja, jossa ötökät voisivat asua. Samalla tutustutaan kartan käsitteeseen.

Oukka ja Riikkinen ovat pikkiriikkisiä ötököitä. Ne asuvat Mahdottoman Suuren Puun juurella. Olet ehkä joskus kävellyt niiden ohi, ehkä jopa nähnyt niiden puuhailevan ötökkäaskareitaan Puun juurella. Tänään pääset auttamaan Oukkaa ja Riikkistä. Ne ovat nimittäin saaneet tehtäväkseen selvittää, millaisia ötököitä Mahdottoman Suuren Puun ympärillä asuu. 

Ohjaajan ohje tehtävien suorittamiseksi (PDF)

 

Ta­ri­nan Int­ro­vi­deo

Tarinan introvideo katsotaan ennen tehtävävideoita. Introvideo sisältää alkutarinan, johon tehtävävideot liittyvät. 

Teh­tä­vä­vi­deo: Piir­rä oma mons­te­riö­tök­kä

Tehtävässä tutustutaan geometrisiin muotoihin, lukumääriin ja ötököiden erilaisiin ruumiinosiin. Omalla piirroksella luodaan elämyksellinen suhde geometriseen muotoon ja piirroksen kautta harjoitellaan myös lukumääriä.

Teh­tä­vä­vi­deo: Mons­te­riö­tö­köi­den ko­kous

Tehtävässä lapset tarkastelevat edellisessä tehtävässä piirtämiään monsteriötököitä ja keksivät niille mielikuvituksellisia elintapoja.

Teh­tä­vä­vi­deo: Ötö­kät ve­den va­ras­sa

Tehtävässä pohditaan, miten osa ötököistä voi kävellä veden pinnalla. Pintajännitystä havainnollistetaan hauskalla kokeellisella työllä.

Pienten lasten tiedekasvatuksen tutkimussalkut

Pienten lasten tiedekasvatuksen sivulle on koottu ohjeita varhaiskasvatukseen sopivaan tutkimussalkuun. Yksi tutkimussalkku pitää sisällään kymmenen eri työohjetta ja ohjaajaan ohjeet. Kaikissa töissä on mietitty työhön liittyvä ilmiö, mitä aisteja käytetään sekä mitä taitoja harjoitellaan.

Salkkuja on kolme erilaista; siistit työt, sotkuiset työt sekä ulkona tehtävät työt. Siistit työt keskittyvät fysikaalisten ilmiöiden tutkimiseen, ääni, magnetismi ja valo.Sotkuisilla töillä tarkoitetaan tutkimuksia, joissa tarvitaan usein vettä ja siksi vaatii pieniltä roiskeilta suojautumista, työt ovat kuitenkin tehtävissä kodin tarvikkeilla ja vaarallisia kemikaaleja ei töissä käytetä. Ulkona tehtävät työt liittyvät elinympäristön tutkimiseen, esimerkiksi ulkona olevien ilmiöiden ja eliöiden tunnistaminen.

Tietoiskuvideoita eri aiheista

Osana Helsingin yliopiston tiedekasvatusohjaajat kävivät tutustumassa palkokasvitutkimukseen Haltialassa. Videolla dosentti ja yliopistonlehtori Fred Stoddard kertoo Leg4life -hankkeen yhteydessä tehtävästä palkokasvitutkimuksesta.

Tiedekulma ja Helsingin Sanomat järjestivät Lasten tiedekysymykset live -tapahtuman 5.2.2020 osana Helsinki Health Week -ohjelmasarjaa. Kysymykset on koottuna Youtube-soittolistalle.

Tutkimus on kirjaimellisesti noussut lentoon, kun droneja on alettu käyttää apuna tutkimusaineiston keräämisessä. Droneilla voidaan esimerkiksi tunnistaa heikentyneitä puita, mitata metsän rakennetta ja kartoittaa viljapellolla olevan viljan määrää. Tällä Helsingin yliopiston maatalous-metsätieteellisen tiedekunnan tiedevideolla tutustutaan droneen ja sen tutkimuskäyttöön: mitä kaikkea voimme saada selville yläilmoista käsin? Tiedevideo on suunnattu erityisesti lapsille ja nuorille, yläkoulusta eteenpäin.

Tiedetuutti on uusi videosarja, joka pureutuu yleisöä kiinnostaviin tiedeaiheisiin. Se tuuttaa vastauksia erityisesti ihmisille, joilla ei ole luonnontieteellistä tai matemaattista tutkintoa. Sarjan toimittaja Mia Paju kerää kiperiä kysymyksiä ja laittaa asiantuntijat vastaamaan niihin selkokielellä.

Tiedetuutin ensimmäisessä osassa teollisuusmatematiikan professori Samuli Siltanen kertoo huoneilmassa olevasta radonista. Miksi sitä on erityisesti Suomessa ja mistä sitä oikein tulee?

Tiedetuutin osassa 2. tehdään näkymättömästä säteilystä näkyvää ja näytetään miten sumukammion voi rakentaa kotikonstein.

Tiedetuutin kolmannella videolla Säteilyturvakeskuksen tutkija Riina Virta kertoo, miten käytettyä ydinpolttoainetta voi kuvata PGET:n avulla.

Poikkitieteellinen oppimistarina: Tulevaisuuden tutkijat - Mitä ilmastolle tapahtui

Tulevaisuuden tutkijat on virtuaalinen oppimistarina, jossa opiskelijat pohtivat ilmastonmuutokseen vaikuttavia tekijöitä ja tutustuvat tapoihin, joilla ilmastonmuutosta voidaan hillitä. Suuressa osassa tehtävistä on useampia vastausvaihtoehtoja, jolloin opiskelijat pääsevät pohtimaan ratkaisuja useista eri näkökulmista. Oppimistarina toimii sekä tietokoneella että puhelimella. Oppimistarinan läpikäymiseen menee noin 75 minuuttia.

Monimuotoisuus ja lajitieto
Leg4Life: Palkokasvit pellolla

Leg4Life -hanke tutkii palkokasveja, kasvikunnan supersankareita koko ruokaketjun mitalta pellolta pöytään. Hankkeella on Haltialan tilalla koepalsta, jossa pääsee tutustumaan esittelykylttien kautta palkokasveihin ja tutkimukseen.Koelohkolla viljellään hernettä, härkäpapua, vehnää, kauraa, raiheinää ja rapsia. Kasvilajikyltit kertovat viljelykasvien ominaisuuksista ja niiden käytöstä.

Hankkeen sivuilla on kattava paketti myös opetuksessa käytettäväksi, sekä ohjeet oman viljelykokeen toteuttamiseen.

LUMA-tiedeluokkien materiaalipankit

LUMA-tiedeluokissa toiminnassa kehitetyt ja testatut toiminnalliset ideat kootaan materiaalipankkeihin, joista löytyy satoja erilaisia ohjeita ohjetta toiminnallisen tiedeopetukseen eri ikäryhmille ja oppiaineisiin. Materiaalipankeissa on sekä opettajan ohjeita että valmista materiaalia oppilaille esimerkiksi virtuaaliseen opetukseen.

Kemianluokka Gadolin: Spektrometria tutuksi

Tässä kokonaisuudessa tutustutaan spektroskopisiin menetelmiin. Alla olevissa osioissa tutustutaan videoiden ja harjoitustehtävien avulla infrapunaspektroskopiaan (IR), ydinmagneettisen resonanssispektroskopiaan (NMR) ja massaspektrometriaan (MS). Materiaalit sopivat lukio-opetuksen tueksi erityisesti kursseille KE2 (LOPS 2015) ja KE3 (LOPS 2019). Opiskelijat voivat tutustua aiheeseen itsenäisesti tai opettajat voivat ladata materiaaleja opetuksen tueksi. Materiaaleissa käytetyt spektrit on ajettu Kemianluokka Gadolinissa tai otettu Spectral Database -sivustolta, SDBSWeb  (National Institute of Advanced Industrial Science and Technology, 12.5.2020)

Tämä osio johdattelee sinut spektroskopiaan. Seuraavissa osioissa pääset tutustumaan eri menetelmiin sekä harjoittelemaan spektrien tulkintaa.

 

Tässä osiossa pääset tutustumaan massaspektrometrin toimintaan ja harjoittelemaan massaspektrien tulkintaa. Perehdy aiheeseen videon tai diaesityksen avulla ja tee harjoitustehtävät. Lopuksi voit tarkista tehtävien ratkaisut vastaustiedostosta.

Tässä osiossa pääset tutustumaan NMR-spektroskopiaan sekä harjoittelemaan ¹H-NMR-spektrien tulkintaa. Perehdy aiheeseen videon tai diaesityksen avulla ja tee harjoitustehtävä. Lopuksi voit tarkista tehtävien ratkaisut vastaustiedostosta.

Tässä osiossa pääset tutustumaan IR-spektroskopiaan sekä harjoittelemaan IR-spektrien tulkintaa. Perehdy aiheeseen videon tai diaesityksen avulla ja tee harjoitustehtävä. Lopuksi voit tarkista tehtävien ratkaisut vastaustiedostosta.

Tässä osiossa pääset tutustumaan tarkemmin infrapunaspektrometrin, ydinmagneettisen resonanssispektrometrin ja massaspektrometrin toimintaan laitteistovideon kautta.

Yhdistelemällä eri spektroskopisia menetelmiä pystytään ratkaisemaan tuntemattoman yhdisteen rakenne. Mikään menetelmistä ei siis riitä yksinään ratkaisemaan yhdisteen koko rakennetta luotettavasti.

Alla olevassa tehtävässä pääset tutkimaan spektrejä sekä selvittämään, mikä yhdiste on kyseessä.

Avaruus - Helsingin Observatorion tehtäväpaketit ja vieraillut koululaisille

Ota ensimmäiset askeleet luokkasi kanssa maailmankaikkeuteen tutustumisessa – vaikkapa etänä!

Helsingin Observatoriolla on kattava paketti erilaisia materiaaleja avaruusteeman käsittelyyn. Observatorio järjestää myös opintokäyntejä.

GeoGebra opetuksessa

Ensimmäinen osio sisältää seuraavat videot:

  • Mikä ihmeen GeoGebra?
  • Piirtoalue ja perustyövälineet
  • Geometristen kuvioiden piirtäminen ja kuvan vieminen tekstitiedostoon
  • Geometrinen konstruktio

 

Geometrisen kuvioiden teemaa käsitellään seuraavien videoiden avulla:

  • Piirtoalue ja perustyövälineet
  • Geometristen kuvioiden piirtäminen ja kuvan vieminen tekstitiedostoon
  • Geometrinen konstruktio

 

Tasogeometrian osiossa on seuraavat videot:

  • Kulman suuruuden arvioiminen
  • Tasogeometrian tulosten havainnollistaminen  
  • Kuvan lisääminen piirtoalueelle
  • Symmetriat
  • Lineaarikuvaus
  • Vektorit ja suorien kohtisuoruus

Kolmiulotteista teemaa GeoGebrassa käsitellään seuraavien videoiden kautta:

  • Johdanto 3D-grafiikkaan
  • 3D-grafiikka: Palloja ja ympyröitä
  • 3D-grafiikka: Kartiot ja lieriöt
  • 3D-grafiikka: Pyramidin tasolevitys
  • 3D-grafiikka: Pyörähdyskappaleiden havainnollistaminen
  • Avaruuden suorat ja tasot 3D-piirtoalueella
  • YO-tehtävä K2016 pitkä matematiikka tehtävä 8

 

Tilastoja ja todennäköisyyslaskentaa - teeman videoihin kuuluvat:

  • Yhden muuttujan tilasto laskentataulukossa
  • Luokiteltu aineisto laskentataulukossa
  • Kahden muuttujan välisen riippuvuuden analysointi
  • Jaksollisen ilmiön mallintaminen
  • Todennäköisyysjakaumat

 

USKALLUS-hanke

USKALLUS - Uskonnot, katsomukset ja osallisuus -hankkeen sivuilla on kulttuuriseen moninaisuuteen liittyvää oppimateriaalia käytettäväksi.

Hanke tuottaa opettajien käyttöön taustatietomateriaaleja esimerkiksi

  • katsomusten välisestä rauhanrakennuksesta
  • uskonnoista ja katsomuksista osana yhteiskuntaa
  • erilaisista uskonnollisista ja katsomuksellisista taustoista tulevien yhdenvertaisesta osallisuudesta koulussa ja muualla yhteiskunnassa
  • katsomusten vapaudesta
  • yhteiskunnallisesta oikeudenmukaisuudesta.
Kielitieteen olympialaiset

Kielitieteen olympialaiset (KiOl) ovat lukiolaisille tarkoitettu tiedepohjainen kilpailu, joka tutustuttaa maailman kielelliseen monimuotoisuuteen.

KiOlin sivuilla on materiaalia aiemmista kilpailuista, joita voi käyttää opetuksessa. Tehtävien ratkaiseminen ei edellytä ennakkotietoja kielitieteestä tai tiettyjen kielten osaamista, vaan ongelmat perustuvat ongelmanratkaisuun ja harvinaisiin kieliin pohjautuvaan valmiiseen kieliaineistoon.

Tiedevideoita ja podcasteja