Pikku-SAGA tukee 1–2-vuotiaiden lasten kielien- ja tunnetaitojen kehitystä varhaiskasvatuksessa, jaetun tarinankerronnan avulla SAGA-mallin mukaisesti. Pikku-SAGA on suunnattu myös huoltajille, jotka kutsutaan mukaan menetelmän käyttöön ja kehittämiseen.
SAGA-hanke loi tutkimuspohjaisen ja helposti käyttöönotettavan mallin 3–5-vuotiaiden lasten sosioemotionaalisen kehityksen tukemiseksi varhaiskasvatuksessa (Kalland et al., 2022). Pikku-SAGA-hankkeessa kehitetään mallia tukemaan pienimpien lasten (1–2-vuotiaat) kehitystä varhaiskasvatuksessa ja tuetaan samalla vanhempien näkemyksiä varhaisvuosien merkityksestä.
SAGA-malli perustuu jaettuun tarinankerrontaan, säännöllisiin lukuhetkiin tunteita käsitteleviä saduilla ja tarinoilla SAGA-malli korostaa tarinoiden ja satujen merkitystä lasten kielellisen- ja tunnetaitojen kehityksessä. SAGA-hankkeessa kehitettiin malli lasten sosioemotionaalisen kehityksen vahvistamiseksi jaetun tarinankerronnan ja mentalisaatiota tukevien vuoropuheluiden avulla. Sosioemotionaalisella kehityksellä tarkoitetaan muun muusassa lapsen tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehitystä.
Pikku SAGA on tutkimus- ja kehittämishanke, joka keskittyy pienten lasten kielellisten- ja tunnetaitojen kehitykseen varhaiskasvatuksessa, yhteistyössä huoltajien kanssa.
Pikku-SAGAn tavoitteena on tukea lasten tunteiden tunnistamista ja nimeämistä pienryhmissä kuvakirjojen ja tunnekorttien avulla. Mallissa korostetaan ihmissuhdetaitojen merkitystä ja tuetaan vanhempien ymmärrystä siitä, miten tärkeää on lukea kuvakirjoja lasten kanssa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia, tukeeko SAGA-malli 1-2-vuotiaiden lasten sosioemotionaalista ja kielellistä kehitystä varhaiskasvatuksessa. Aiempien tutkimusten perusteella pikkulapsille suunnatun SAGA-mallin hypoteesit ovat, että satujen ja tarinoiden lukemisen ympärille rakentuva pedagoginen ajatuksia herättävä vuoropuhelu, jonka tavoitteena on vahvistaa emotionaalista kielenkäyttöä, on:
1. tehokas menetelmä lasten sosioemotionaalisen kehityksen tukemiseksi.
2. tehokas menetelmä lasten kielellisen kehityksen tukemiseksi.
3. tehokas menetelmä lasten hyvinvoinnin tukemiseen ryhmässä lisäämällä henkilöstön mentalisaatiotaitoja ja kielitietoisuutta.
4. tehokas menetelmä lukemisen lisäämiseksi perheissä, joissa on alle kouluikäisiä lapsia, tukemalla vanhempia.
SAGA-malli on osoittautunut helposti lähestyttäväksi varhaiskasvatushenkilöstölle heidän peruskoulutuksestaan riippumatta, ja sitä on helppo toteuttaa varhaiskasvatuksen jokapäiväisessä toiminnassa. Pikku-SAGA pyrkii myös tukemaan varhaiskasvatuksessa olevien pienimpien lasten kielellistä kehitystä ja siten tukemaan heidän oppimistaan ja koulumenestystään pitkällä aikavälillä.
SAGA-hanke tekee yhteistyötä Etelä-Suomen kunnallisten päiväkotien kanssa.
Svenska kulturfonden rahoittaa Pikku-SAGA projektia.