Yhteinen tulevaisuus - kestävää kehitystä ja rauhaa rakentamassa eri oppiaineissa (5 op)

Yhteinen tulevaisuus -kurssilla opettajat saavat tutkimuspohjaista tietoa rauhankasvatuksen käsitteistä ja teorioista sekä käytännön työvälineitä tiedon soveltamiseen omassa opetuksessaan. Kurssi aukeaa 15.1.2024 ja sulkeutuu 30.5.2024. Kurssia voi suorittaa sen aukiolon ajan vapaasti omaan tahtiin tai osallistumalla hybridikoulutuksiin, joita järjestetään eri paikkakunnilla.
Kurssin sisältö
Kestävää elämäntapaa, tulevaisuutta ja rauhaa rakentamassa eri oppiaineissa!

Kevään 2024 kurssi tarjoaa tuoreita tulokulmia muun muassa kestävyysajatteluun alkuperäiskansojen näkökulmasta. Kurssilta saa myös omaan työhön sovellettavia työkaluja esimerkiksi rohkean tilan rakentamiseksi. Kurssin näkökulma on voimavara- ja hyvinvointikeskeinen, ennakoivaan työhön eli rauhanrakentamiseen painottuva.

Yliopistotasoinen kurssi on viiden opintopisteen laajuinen. Se muodostuu viidestä eri moduulista, joista kukin vastaa yhtä opintopistettä. Huomioithan, että saadaksesi suoritusmerkinnän, sinun tulee suorittaa kaikki viisi moduulia. Jos haluat tehdä vain osan kurssin moduuleista, voit saada niistä paperisen todistuksen kouluttajilta. Suoritusmerkintää ei tällöin kirjata yliopiston opintorekisteriin.

MOOC-kurssi on kaikille avoin ja sen voi suorittaa kokonaan verkossa. Voit myös suorittaa kaikki moduulit osallistumalla hybridikoulutuksiin verkossa tai paikan päällä.

Kurssin jokaisessa moduulissa on oma rauhan- ja globaalikasvatuksen teemansa. Jokainen moduuli muodostuu 1-2 asiantuntijaluentovideosta, jotka ovat kestoltaan noin 15 minuuttia ja noin kolmesta 20 minuutin pituisesta ajankohtaisesta asiantuntijapodcastista. Kurssimateriaalina on lisäksi opas ja muuta kirjallisuutta. Verkkokeskustelu sekä lyhyt konkreettinen tehtävä johdattavat tarkastelemaan ja kehittämään omaa oppiainetta uusin silmin rauhan näkökulmasta.

Tervetuloa mukaan!

Lisätietoja: meri.mononen@helsinki.fi

Ilmoittaudu hybridi- ja etäkoulutuksiin

Huom! Voit osallistua myös yksittäisiin hybridi- ja etätilaisuuksiin suorittamatta kurssia. Mikäli osallistut hybridi- tai etäkoulutuksiin osana kurssia, ilmoittauduthan ensiksi kurssille, ja vasta sen jälkeen haluamaasi koulutukseen. Huomioithan, että sinun tulee ilmoittautua jokaiseen hybridikoulutukseen, johon aiot osallistua. Kurssi-ilmoittautumisen löydät tämän listan alapuolelta.

Hybridi- ja etäkoulutukset ovat vaihtoehtoisia kunkin moduulin (1 op) suorittamiselle oppimisalustalla. Kussakin moduulissa on kaksi koulutusta.

• 7.2. Helsinki - Rauhankasvatuksen perusteet -hybridikoulutus.
  • 21.2. Joensuu - Myötätunto ja arvot rauhankasvatuksessa -hybridikoulutus.
  • 27.2. Rovaniemi - Rauhankasvatus ja oikeudenmukaisuus -hybridikoulutus.
  • 6.3. Tilaisuus vain verkossa (Turku) – Rauhankasvatus ja identiteettien moninaisuus.
  • 13.3. Helsinki – Rauhankasvatus ja taloudellinen oikeudenmukaisuus.
  • 20.3. Helsinki – Rauhankasvatus ja osallisuus, muutos.
  • 11.4. Tilaisuus vain verkossa (Oulu) – Rauhankasvatus ja alkuperäiskansat.
  • 17.4. Tilaisuus vain verkossa (Helsinki) – Osallisuuden ja muutoksen edistäminen rauhankasvatuksessa.
  • 24.4. Helsinki (Saunatupa, Rauhanasema) – Alkuperäiskansat, yhteisöllisyys ja hyvä elämä.
  • 6.5. Tilaisuus vain verkossa (Tampere) – Kestävä ja eheyttävä toimintakulttuuri rauhankasvatuksen edistämisessä. Ilmoittaudu nyt!
Ilmoittaudu kurssille

Kurssin voi suorittaa viiden opintopisteen laajuisena. Kevään 2024 kurssin voi suorittaa kokonaan verkossa tai suorittaa osan moduuleista hybriditapahtuhtumiin osallistumalla.

Vastuuhenkilöt