Rauhan monilukutaitoa kielitietoisesti eri oppiaineissa - seminaari 27.4.

Tervetuloa pohtimaan monilukutaidon ja kielitietoisen opetuksen roolia kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin luomisessa ja turvaamisessa kaikille avoimeen ja maksuttomaan seminaariin 27.4.

Seminaarissa pohditaan:

• Mikä on oman äidinkielen opetuksen rooli esimerkiksi nuorisoväkivallan kitkemisessä    tai kestävään ja globaaliin toimijuuteen ohjaamisessa?
  • Miten saada opetussuunnitelman velvoite kehittää oppilaiden valmiuksia elää ja toimia moninaisuuden keskellä, asettua toisten asemaan sekä käydä rakentavaa ja toista arvostavaa keskustelua toteutumaan luokkahuoneissa?

Arktisten koulutuskysymysten professori Pigga Keskitalo esittelee teoriataustaa kulttuurisesta moninaisuudesta opetuksessa sekä tutkimusperustaisen analyysityökalun opetusmateriaalien arviointiin sekä kulttuuriseen moninaisuuteen liittyvien arvojen, uskomuksien ja toimintatapojen pohtimiseen ohjaavan reflektiotyökalun.

Opettajat Tanja Viinikainen ja Nimco Noor kertovat, miten he toteuttavat niin kielen opetusta kuin kielitietoista opetusta ja työskentelyä rakentaen samalla rauhaa ja oikeudenmukaisuutta luokkaan ja koko kouluyhteisöön. Mukana tilaisuudessa ovat myös UNESCO-professori Arto Kallioniemi, rauhantoimija Meri Mononen-Matias ja rauhankasvattaja Heidi Rautionmaa.

Pigga Keskitalo on laatinut monialaisia oppimiskokonaisuuksia opettajien käyttöön kulttuurisen moninaisuuden käsittelyyn. Hän on Helsingin yliopiston dosentti monikulttuurisessa opetuksessa. Hän on toiminut aiemmin opettajankouluttajana yli 20 vuotta Norjassa saamelaisessa opettajankoulutuksessa.

Tanja Viinikainen on tehnyt kolmen kirjan muodostaman suomen kielen ja kirjallisuuden oppimateriaali-kokonaisuuden alakouluun nimeltään Tähtijengi (2020).

Nimco Nooriilta julkaistaan tänä keväänä uutta oppimateriaalia alakoululaisten somalin kielen opiskeluun.

Tervetuloa mukaan!

Torstaina 27.4. 2023 kello 16.00-18.00  (18.30-19.00 somaliksi)

Siltavuorenpenger 5, Minerva luokkatila K232,

Kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto

tai streamin kautta verkossa.

Ilmoittaudu mukaan seminaariin tästä.

**

Tilaisuus on osa Helsingin yliopiston täydennyskoulutusta nimeltään Yhteinen tulevaisuus: Kestävää kehitystä ja rauhaa rakentamassa eri oppiaineissa. Lisätietoa: kupera-info@helsinki.fi

Voit ilmoittautua koulutuskokonaisuuteen tästä linkistä.