Rauhaa ja rauhankasvatusta alkuperäiskansojen tiedon ja perinteen näkökulmasta eri oppiaineissa - seminaari 11.5

Tervetuloa miettimään mitä annettavaa alkuperäiskansojen elämäntavalla, tiedolla ja perinteellä on rauhaan ja rauhankasvatukseen kokonaisvaltaiseen kestävään elämäntapaan sekä hyvinvoinnin luomiseen ja turvaamiseen. Kaikille avoin ja maksuton seminaari 11.5.

Tilaisuudessa alan asiantuntijat johdattelevat pohtimaan moninäkökulmaisen opetuksen roolia kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin luomisessa ja turvaamisessa.

Seminaarissa pohditaan:

• Mikä on rauha alkuperäiskansoille ja miten siitä on apua kestävään, paikalliseen ja globaaliin toimijuuteen ohjaamisessa?
  • Mitä me voimme oppia alkuperäiskansojen rauhan ymmärryksestä niin, että tämä osaaminen saadaan suomalaisiin kouluihin?
  • Mikä on alkuperäiskansaopettajan rooli vaikuttajana ja rauhankasvattajana?
  • Seminaarista saadaan samalla materiaalia Rauhankasvatus opetuksessa oppaaseen ja opettajien täydennyskoulutukseen.

Emeritusprofessori Irja Seurujärvi toivottaa tervetulleeksi. Seurujärvi on on saamen kielen ja kulttuurin tutkimusseuran puheenjohtaja, saamen kielilautakunnan puheenjohtaja ja Minority Rights Group -järjestön Suomen osaston varapuheenjohtaja. Hän on osallistunut YK:n alkuperäiskansojen oikeuksien julistuksen kehitykseen ja opettanut saamen- ja alkuperäiskansatutkimusta Helsingin yliopistossa.

Suomen Rauhanliiton Meksiko-koordinaattori Meri Mononen-Matias kertoo siitä, mitä hän on oppinut Latinalaisen Amerikan alkuperäiskansoilta koskien kulttuuriseen moninaisuuteen liittyvien arvojen, uskomuksien ja toimintatapojen suhteen. Mitä tästä voimme oppia omaan yhteiskuntaamme ja erityisesti rauhankasvatuksen toteuttamiseen kouluissa? Matias-Mononen kertoo konkreettisia ehdotuksia opetustyössä käytettäviksi.

Ville-Veikko Hirvelä Maanystävien Yhteys maahan, metsään ja alkuperäiskulttuureihin -ryhmästä kertoo kokemuksistaan aktivistina puolustamassa alkuperäiskansoja vastavuoroisessa suhteessa. Miten yhteisöllisyys ja kestävyysajattelu ilmenevät lasten kasvatuksessa Intiassa asuvien Adevasejen parissa? Mitä tästä voimme oppia?

Mukana tilaisuudessa myös rauhankasvattaja Heidi Rautionmaa.

Tilaisuus on myös Maailman uskontojen parlamentin 2023 pre-tapahtuma. Keskustelu jatkuu kello 18.15 - 19.00 englanniksi, jolloin tilaisuus on avoin kaikille.

Tervetuloa mukaan!

Torstaina 11.5. 2023 kello 16.00-18.00  (18.15-19.00 englanniksi)

Siltavuorenpenger 5, Minerva luokkatila K232,

kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto

tai streamin kautta verkossa.

Ilmoittaudu mukaan seminaariin tästä.

**

Tilaisuus on osa Helsingin yliopiston tarjoamaa täydennyskoulutusta nimeltään Yhteinen tulevaisuus: Kestävää kehitystä ja rauhaa rakentamassa eri oppiaineissa. Lisätietoa: kupera-info@helsinki.fi

Voit ilmoittautua koulutuskokonaisuuteen tästä linkistä.