Dialogin ja kohtaamisen taitoja opettajille täydennyskoulutuskurssilla

Helsingin yliopiston Katsomusdialogi koulun arjessa -kurssilla käydään läpi niin tutkimuspohjaista tietoa kuin käytännön taitoja dialogisuuden harjoittamisesta oppitunneilla ja koulun toiminnassa.

Opettajille suunnattu Katsomusdialogi koulun arjessa –kurssi laajentaa ymmärrystä eri kulttuurista ja taustoista tulevien perheiden kanssa käytävän dialogin merkityksestä. Kurssi järjestetään nyt toista kertaa, keväällä 15.1.–15.4.2025. Kurssi järjestetään hybriditoteutuksena.

Kurssi on saanut paljon positiivista palautetta.

– Olen kurssin myötä ymmärtänyt sen, kuinka vahvasti kaikki asiat ja aiheet pohjautuvat dialogiin. Opettajan ammattitaito ja opettaminen perustuu vuorovaikutukseen ja yhteiseen dialogiin, jonka kautta jokaisen ymmärrys asioista laajentuu, kirjoittaa kurssin syksyllä 2024 suorittanut opiskelija.

– Uskonnoissa ja muissa katsomuksissa on erilaisia ruokailutottumuksia, joten on tärkeää heti alussa jo tietää, millaisia rajoituksia tai tapoja kullakin oppilaalla on. Kotitalousopettajana voin kertoa myös maahanmuuttajataustaisille huoltajille suomalaisista tavoista ja esimerkiksi siitä, mitä kotitalouden opetus käytännössä pitää sisällään.

Kurssilla esitellyt uskonnolliset ja katsomukselliset ilmiöt avaavat Suomen monimuotoista ja jatkuvasti muuttuvaa katsomuskenttää. Luokkahuoneessa oppilaiden erilaiset maailmankatsomukset eivät ole pelkästään teoreettista tietoa, vaan osa heidän arkeaan.

– Esimerkiksi eri uushenkisetkin ilmiöt ovat tulleet osaksi koulujen arkea – joskus sekulaareina hyvinvointimenetelminä, joskus osana uskonnollista perinnettä. Luokanopettajana olisi tärkeää saada lisää koulutusta siitä, miten tällaisia menetelmiä voisi käyttää pedagogisesti ja kulttuurisesti sensitiivisesti, näkee kurssin suorittanut luokanopettaja.

Luokanopettajan tehtävä on paljon muutakin kuin opetussuunnitelman sisältöjen opettamista. 

– Se on myös oppilaiden maailmankuvan laajentamista ja ymmärryksen rakentamista eri katsomusten ja kulttuurien välillä. Tämä vaatii opettajalta jatkuvaa oman osaamisen kehittämistä ja herkkyyttä tunnistaa, milloin katsomukselliset teemat ovat läsnä koulutyössä – usein odottamattomillakin tavoilla.

Kurssi kehittää opettajan omaa reflektointia antaen tietoa, käytännön taitoja ja menetelmiä dialogisuuden harjoittamiseen opettajan työssä. Kurssi herättelee myös ajatuksia siitä, miten koulun ja kodin yhteistyötä voisi kehittää.

– Oma tietoisuus ja ymmärrys syventyi muun muassa oppilaiden ja kouluyhteisön hyvinvointiosaamisesta, vuorovaikutusosaamisesta, yhteiskunnallisesta osaamisesta, eettisyydestä sekä globaali- ja kulttuuriosaamisesta. Koulutus antoi "uskallusta" tarttua dialogisuuteen vaikeidenkin asioiden parissa, kertoo kurssin suorittanut ammattiopettaja.

– Kokonaisuus on paljon laajempi, kuin mitä kurssin nimi antaa ymmärtää.

** 

Katsomusdialogi koulun arjessa -kurssi on suunnattu erityisesti perusopetuksen opettajille, mutta se sopii kaikille opetus- ja kasvatusalan henkilöstölle. Kurssi on maksuton ja sille voi ilmoittautua 15.4. asti. 

Lisätietoja