Kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoinen koulu: yhteisöllisyys, opetus ja arviointi MOOC (5 op)

Kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoinen koulu: yhteisöllisyys, opetus ja arviointi (5 op) on maksutonta, tutkimuspohjaista, erityisesti opettajille ja opettajaopiskelijoille suunnattua koulutusta.

Kurssilla käydään vertaisverkkokeskusteluja muiden osallistujien kanssa sekä tehdään tehtäviä, jotka liittyvät konkreettisesti opettajan työhön. Monipuolisiin kurssimateriaaleihin sisältyy videoita, podcasteja, opetustekstejä sekä artikkeleita. Rohkaisemme osallistumaan kurssille vaikka kollegan tai opiskelutoverin kanssa, jos siihen on mahdollisuus, sillä kaikki muut tehtävät paitsi 1. tehtävän voi halutessaan suorittaa yhteistyönä parin kanssa.

Kurssin ajankohta, toteutus ja suorittaminen:

Kurssi on MOOC-kurssi, jota opiskelijat voivat suorittaa täysin vapaasti omaan tahtiinsa ja oman aikataulunsa mukaisesti kurssin aukiolon ajan eli 24.1.–15.6.2022. Kurssi toteutetaan mooc.helsinki.fi-alustalla.

Kurssin suoritus koostuu kurssimateriaaleihin ja -kirjallisuuteen tutustumisesta, kurssitehtävistä ja kahdesta vertaisverkkokeskustelusta. Vertaisverkkokeskustelut toteutetaan kirjallisesti kurssialustalla ja ne voi suorittaa vapaasti milloin vain kurssin aukioloaikana.

Kurssin keskeiset tavoitteet:

  • tukea opettajan oman ja kouluyhteisön kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoisen pedagogisen osaamisen vahvistamista
  • antaa opettajille eväitä OPS:n laaja-alaisen osaamisen L2-tavoitteiden (kulttuuriosaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu) huomioimiseen opetuksessa sekä kielitietoisen ja monikielisen pedagogiikan toteuttamiseen
  • tarjota kriittistä kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoisuuden näkökulmaa oppimateriaaleihin ja niiden käyttöön
  • tarjota tutkimuspohjaa ja käytännön näkökulmaa yhdistäviä vinkkejä monikielisen pedagogiikan ja kielitietoisen oppimisen tuen toteuttamiseen
  • tukea yhdenvertaisuutta kouluyhteisössä

Kurssin keskeiset sisällöt:

  • kulttuuri, katsomus ja kieli koulun kehittämisen käsitteinä
  • kouluyhteisön moninaisuuden huomioiminen koulun toimintakulttuurissa
  • oppimateriaalien kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoinen valinta, muokkaus ja käyttö
  • kielitietoinen ja monikielinen pedagogiikka
  • vastasaapuneen oppilaan oppimisen tukeminen kielitietoisesti
  • oppimisen tuki ja arviointi kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoisuuden näkökulmasta

Kurssin ilmoittautuminen on avoinna ja päättyy 16.2.2022. Ilmoittaudu mukaan kurssille täällä.

Lisätietoa kurssista ja sen suorittamisesta voi tiedustella KUPERA-hankekokonaisuuden yhteisestä sähköpostiosoitteesta kupera-info@helsinki.fi.