Mitä juristi tekee somessa? -verkkotilaisuus 12. huhtikuuta

Sosiaalisessa mediassa käydään keskustelua tiedolla ja tunteella. Miten juristin tulisi osallistua keskusteluun? Osallistu oikeustieteellisen tiedekunnan alumnitilaisuuteen: Mitä juristi tekee somessa?

Sosiaalinen media voi olla juristillekin vahva markkinointikanava. Onko juristin mahdollista sekä hyödyntää sosiaalista mediaa että säilyttää uskottavuutensa?
Laki määrittelee viime kädessä keskustelun rajat mediassa ja juristi on lain ja sen soveltamisen asiantuntija. Mikä on siis juristin rooli yhteiskunnallisessa keskustelussa – suitsia vihapuhetta, viheltää pilliin vai istua katsomossa?

Oikeustieteellinen tiedekunta järjestää vuosittain alumnitilaisuuden, joka yhdistää oikeustieteen alumnit, tutkijat ja opiskelijat. Teemaksi valikoidaan aihe, joka on pinnalla ajassa, tutkimuksessa ja oikeustieteen kentällä. Tällä kertaa aiheeksi nostettiin sosiaalinen media. Tilaisuus järjestetään Zoomin välityksellä ennakkoon ilmoittautuneille 12.4. kello 17–19.

Tilaisuuden juontaja, kirjailija Markus Leikola toteaa, että vaikka some on muuttunut paljon vuosien aikana, tietyt peruskysymykset sosiaalisen median luonteesta ovat edelleenkin ajankohtaisia.

– Kun some oli nuori, keskusteltiin eniten siitä, onko ihmisillä erillinen työminä ja yksityisminä – tai tulisiko olla. Nyt tätä keskustelua ei ole, mutta monet varhaiset kysymykset ovat edelleen keskeisiä. Eivätkä alustat ja palvelut ole samat enää, puhumattakaan niiden tulevaisuudensuunnitelmista. Uskoisin, että keskustelusta on siis iloa myös tietonsa päivittäjille, mikä on aina myös näkökulmien päivittämistä, Leikola sanoo.

Leikolan johtamaan keskustelupaneeliin osallistuvat Ville Hinkkanen, Nina Immonen, Elina Koivumäki ja Essi Weseri. Yleisö voi esittää panelisteille kysymyksiä sekä ennakkoon että keskustelun aikana Flingan kautta.

Ville Hinkkanen toimii esittelijäneuvoksena korkeimmassa oikeudessa. Hinkkanen räjäytti niin sanotusti pankin, kun hän teki liveseurantaa Twitterissä James Bond-elokuvasta Pallosalama Suomen rikosoikeuden mukaan.

Nina Immonen on erityisasiantuntija Tuomioistuinvirastossa ja myös mediatuomari vuodesta 2018 lähtien. Suhteestaan someen Nina toteaa näin: ”Rakastan TikTokia, karsastan Linkkaria, päivitän Facea äidin iloksi, twiittailen ammattini takia pidättyvämmin kuin muuten tekisin, odotan epätoivoisesti kutsua ClubHouseen”.

Elina Koivumäki on Suomen Asianajajaliiton ”juristien somekuningattareksi” tituleeraama juristiyrittäjä, joka johtaa perustamaansa Lexperience-yritystä. Tämän lisäksi hän on profiloitunut myös mm juontamiseen ja tapahtumien järjestämiseen, asiantuntijabrändäyksen valmennuksiin sekä kaupallisiin vaikuttajakampanjoihin B2B-kohderyhmissä.

Essi Weseri toimii juristina Stora Ensolla päivätyökseen. Suuremmalle yleisölle hän on tullut tutuksi Leadcast-podcastin toisena juontaja. Leadcast on Suomen suosituimpia podcasteja, jossa haastatellaan yritysjohtajia, yrittäjiä ja eri alojen ammattilaisia heidän urapoluistaan ja johtajuudesta.

Paneelin kokoonpano on siis hyvin monipuolinen ja Leikola odottaa mielenkiintoista keskustelua, jossa teoria ja käytäntö kohtaavat.

– Itse olen alun alkaen ja edelleenkin mieltänyt somen uudeksi lajiksi, jossa on sekä keskinäis- että joukkoviestinnän piirteitä. Eli konseptina hybridi, lajeista joita on kautta historian säännelty hyvin eri tavoin. Nyt kun yksityinen ja julkinen kohtaavat uudella, määritelmiä karttavalla ja uusiksi kiepauttavalla tavalla, ollaan myös monien oikeusfilosofisten kysymysten ydinalueella. Kuten aina elämässä, tarvitaan teorian ja käytännön yhdistämistä.

Ilmoittaudu mukaan

Ilmoittaudu mukaan tapahtumaan Lyytissä.

HUOM: Osallistumiseen tarvittavaa linkkiä ei jaeta julkisesti, vaan ainoastaan ilmoittautuneille. Ilmoittaudu siis mukaan hyvissä ajoin!