Hyytiälän metsäaseman tuore johtaja Juho Aalto: ”Metsäasema ei seisahdu paikoilleen tulevaisuudessakaan”

Hyytiälän uusi asemanjohtaja Juho Aalto haluaa kehittää metsäasemaa metsätieteiden ja ilmakehätieteiden tutkimuksen sekä puurakentamiseen ja rakennusten käyttöön liittyvän tutkimuksen moni- ja poikkitieteelliseksi kokonaisuudeksi.

Hyytiälän metsäaseman uudeksi asemanjohtajaksi on valittu MMT Juho Aalto. Aallolla ja Juupajoella sijaitsevalla asemalla on pitkä yhteinen historia. Hän on työskennellyt siellä jo 13 vuoden ajan: ensin väitöskirjan parissa ja myöhemmin tutkijatohtorina ja yliopistotutkijana. Tutkijana Aaltoa ovat erityisesti kiinnostaneet ilmakehätieteiden aiheet, ja hän on osaltaan vastannut Hyytiälään sijoittuvan metsän ja ilmakehän vuorovaikutuksia mittaavan SMEAR II -aseman toiminnasta.

Asemanjohtajana Juho Aalto kokee vastaavansa ennen kaikkea siitä, että metsäasema voi mahdollisimman hyvin palvella kaikkea siellä tehtävää tutkimusta ja opetusta.

– Metsäasemalla opetus ja tutkimus ovat keskiössä, kun ratkotaan monipuolisesti ja -tieteisesti luonnonvarojen kestävää käyttöä sekä muita suuria ympäristöön ja ilmastoon liittyviä haasteita. Koen metsäaseman paikaksi, jossa pääsee hyvin käytännönläheisellä tavalla osallistumaan näiden ihmiskunnan tulevaisuuden kannalta aivan kriittisen tärkeiden alojen tutkimukseen, hän kuvailee.

Aalto kertoo viihtyneensä aina hyvin Hyytiälässä, jossa on hänen mukaansa aivan oma ja merkityksellinen, Hyytiälän henkenäkin tunnettu, tunnelmansa. Pitkään asemalla työskennelleenä hän arvostaa myös mukavaa työyhteisöä ja kohtaamisia niin siellä jatkuvasti työskentelevän väen kuin sen vieraidenkin kanssa. Vaikka metsäasema on jo tuttu paikka, kokee Aalto silti, että hänellä on myös valtavasti opittavaa, ja siinä kaivataan hyvää yhteistyötä jokaisen asemalla toimivan kanssa.

Aallon mukaan on inspiroivaa päästä antamaan oma panoksensa metsäaseman tulevaisuuden hyväksi, mutta samalla se vetää myös nöyräksi.

– Aseman auditorion seinälle on ripustettu rivi kuvia aiemmista johtajista. Tuo yhdentoista kuvan rivi kutsuu ja velvoittaa minua hoitamaan leiviskäni kunnialla. Samalla se muistuttaa siitä, että metsäaseman yli 110 vuoden historiaan mahtuu kosolti muutoksia. Edellisen johtajan Antti Uotilan yli 30 vuoden jakson aikana aseman toiminta laajentui ja monipuolistui siinä määrin, että muutos oli vakiompi ilmiö kuin mikään muuttumattomana pysyvä – eikä metsäasema seisahdu paikoilleen tulevaisuudessakaan, Aalto lupaa.

Viime vuosikymmeninä asemalla on tapahtunut merkittäviä muutoksia, kun ilmakehätieteiden tutkimus on noussut metsätieteiden tutkimuksen rinnalle. Kesällä 2023 valmistuneen aseman uudisrakennukseen myötä mukaan ovat tulleet myös puurakentamiseen ja rakennusten käyttöön liittyvä tutkimus.

– Tulevaisuudessa Hyytiälä jatkaa kehittymistään näiden kolmen alan yhteiseksi, moni- ja poikkitieteelliseksi kokonaisuudeksi. Näiden lisäksi asemaa ovat nyt vilkastamassa myös alati laajeneva tiedekasvatustoiminta, juuri aloittanut Pirkanmaan Ilmastotoimintakeskus PIK sekä kuluvana vuonna avattu pysyvä monitaiteinen taidenäyttely.

Vapaa-ajallaan tuore asemanjohtaja suuntaa – minnepä muuallekaan kuin – metsään, jossa hän rentoutuu vuodenkierron mukaan vaihtuvien harrastusten parissa. Erityisesti Aalto pyrkii luonnossa liikkuessaan löytämään paikkoja, joissa on hyvä tunnelma, olivat ne sitten talousmetsässä tai suojelualueilla. Metsäaseman ympäristössä näitä riittääkin runsaasti.