Terveydenhuollon kehittämisen maisteriohjelmassa koulutetaan terveydenhuollon asiantuntijoita tutkimusnäyttöön perustavalla otteella. Monitieteinen ohjelma toteutetaan Helsingin yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa. Terveystieteiden maisterin tutkintoon johtava ohjelma tarjoaa laajan valikoiman lähestymistapoja, joilla tutkia, ymmärtää ja kehittää terveydenhuoltoa. Opiskelijat pääsevät suunnittelemaan ja toteuttamaan kliinisiä ja ennaltaehkäiseviä terveydenhuollon kehittämisprojekteja. Ohjelma kohdistuu terveystieteiden tietopohjaan ja tutkimusmenetelmiin. Maisteriohjelmassa perehdytään monitieteisesti terveysalan tutkimuspohjaiseen kehittämiseen ja asiantuntijuuteen.
Valmistuttuasi terveystieteiden maisteriksi osaat:
Tämän tutkinnon suoritettuaan terveystieteiden maisteri osaa
Tämän tutkinnon suoritettuaan terveystieteiden maisteri osaa
Tämän tutkinnon suoritettuaan terveystieteiden maisteri osaa
Millaista on opiskella terveydenhuollon kehittämisen koulutusohjelmassa?
Tutustu opiskelijatarinoiden kautta opiskelijoiden kokemuksiin opiskelusta terveystieteiden maisteriksi.
Usein kysyttyihin kysymyksiin liittyen opiskeluun, tutkintoon ja opiskelijaksi hakemiseen voit lukea FAQ-osioista.
Terveydenhuollon kehittämisen maisteriohjelma on 120 op laajuinen ja siitä valmistutaan terveystieteen maisteriksi (TtM).
Opiskelija suorittaa kaksi 25 opintopisteen vaihtoehtoista opintokokonaisuutta (yht 50op). Vaihtoehtoiset suuntautumisopinnot tarjotaan Helsingin yliopiston jatkuvan oppimisen tarjonnassa. Niitä on myös mahdollista suorittaa jo ennen tutkinto-oikeutta maksullisina jatkuvan oppimisen opintoina.Tutkinto-opiskelijalle jatkuvan oppimisen opinnot ovat maksuttomia.
Kaikille yhteisiä syventäviä opintoja on 60 op. Näihin sisältyy maisteriseminaarit, maisterintutkielma ja menetelmäopintoja sekä kehittämis- ja johtamisopintoja.
Lisäksi suoritetaan 10op valinnaisia opintoja.
Vaihtoehtoiset opintokokonaisuudet, joista opiskelija valitsee kaksi 25op kokonaisuutta (yhteensä 50 op)
Syventävät opinnot 60 op sisältäen
Valinnaiset syventävät opinnot vähintään 10 op
Tutkintorakenne ja tarkemmat tiedot opintojaksoista on kuvattu Tutkinnon laajuus ja tutkintorakenne -sivulla ja alustavan Opetusohjelman löydät Mistä löydän opintotarjonnan? -sivulta.
Kliininen hoitotiede terveydenhuollon kehittämisessä -opintokokonaisuudessa perehdytään näyttöön perustuvaan toimintaan terveydenhuollon kehittämisessä. Lisäksi perehdytään vaikuttavien interventioiden suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin sekä laadukkaan ja potilasturvallisen hoitotyön keskeisiin kysymyksiin. Opintokokonaisuudessa tarkastellaan digitalisaation mahdollisuuksia kliinisessä hoitotyössä sekä digitaalisten palveluiden, prosessien ja tuotteiden näyttöön perustuvaa kehittämistä, käyttöönottoa sekä arviointia. Opintokokonaisuuden aikana opiskelijan oma akateeminen kliininen asiantuntijuus kehittyy.
Osaamistavoitteet
opiskelija osaa kehittää kliinistä hoitotyötä näyttöön perustuen ja hänellä on valmiuksia interventioiden implementointiin ja arviointiin sekä hoidon laadun arviointiin.
opiskelija osaa soveltaa eri tieteenalojen tutkittua tietoa toimiessaan kliinisen hoitotieteen asiantuntijana terveydenhuollon vaativissa asiantuntijatehtävissä sekä monitieteisissä kehittämistehtävissä.
Opintokokonaisuus sisältää seuraavat opintojaksot
Väestön terveys -kokonaisuus (25 op) antaa valmiudet ymmärtää väestötason terveyskysymyksiä sekä yksilön että yhteiskunnan tasolla. Kursseilla perehdytään sekä yleisiin käsitteisiin ja perustaitoihin että syventävästi kurssien omiin aihealueisiin.
Osaamistavoitteet
Opintokokonaisuus sisältää seuraavat opintojaksot
Monialainen asiantuntijuus sosiaali- ja terveysalalla -opintokokonaisuudessa perehdytään monitieteisesti Suomen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmään sekä järjestelmän johtamisen, kehittämisen ja uudistamisen keskeisiin kysymyksiin. Opintojaksoissa tarkastellaan Suomen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää, palveluiden johtamisen perusteita, palveluiden yhteensovittamista, moniammatillista yhteistyötä palveluissa sekä terveyden sosiaalisia määrittäjiä. Maisteritasoinen opintokokonaisuus on suunnattu sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille, alalle suuntaaville muiden alojen ammattilaisille sekä sosiaali- ja terveystutkimuksen ja -johtamisen ja terveydenhuollon kehittämisen maisteriohjelmien tutkinto-opiskelijoille.
Osaamistavoitteet
Opintokokonaisuus tarjoaa kokonaiskuvan Suomen sosiaali- ja terveyspalveluiden muuttuvista rakenteista ja toimintatavoista sekä näiden seurauksista palvelutyöhön ja palveluiden johtamiseen. Opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija osaa tunnistaa
Opintokokonaisuus sisältää seuraavat opintojaksot
Koulutusohjelmassa sovelletaan opiskelijalähtöisiä, aktivoivia opetusmenetelmiä, tekevät monialaisissa pienryhmissä tehtäviä, joissa sovelletaan tietoja ja ratkaistaan terveydenhuollon kentältä nousevia aiheita. Opetuksessa hyödynnetään digitaalisia oppimisympäristöjä, monipuolisia materiaaleja ja monimenetelmäisiä oppimistehtäviä. Yliopiston monitieteellisten luennoitsijoiden lisäksi kurssien sisältöjä tuottavat myös muiden terveydenhuollon asiantuntijaorganisaatioiden asiantuntijat.
Opinto-ohjelmassa on vahva tulevaisuusorientaatio ja sen keskiössä on jatkuva oppiminen sekä osaamisen tunnistaminen. Osaamisen kehittymisen arvioinnissa painotetaan formatiivista arviointia, rakentavaa palautteenantoa ja sen systemaattista dokumentaatiota.
Koulutuksen toteutuksessa huomioidaan työelämälähtöisyys ja mahdollisuus integroida opintoja osaksi oman terveydenhuollonalan kehittämisprosesseja.
Opintojen aikana opiskelija osallistuu terveydenhuollon kehittämiseen tekemällä ajankohtaiseen työelämän kehittämishankkeeseen liittyvän tehtävän. Opinnot sisältävät lisäksi työharjoittelun. Työharjoittelupaikkoina voivat toimia esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan julkiset, yksityiset ja kolmannen sektorin organisaatiot, tutkimuslaitokset sekä ministeriöt.
Tutkinto on mahdollista suorittaa ohjeellisessa ajassa (TtM 2 vuotta) päätoimisesti opiskellen. Noin puolet opinnoista voi suorittaa verkkokursseina ja/tai itsenäisesti opiskellen.
Ohjelman opiskelijat tekevät lopputyönään maisterintutkielman. Tutkielman tekoa tuetaan maisteriseminaarissa ja ohjatun vertaiskommentoinnin avulla.
Tutkielman tavoitteena on kehittää tutkimukseen tarvittavia perusvalmiuksia. Niistä tärkeimpiä ovat kyky itsenäiseen tiedonhakuun, olemassa olevan tiedon erittely ja kriittinen arviointi sekä itsenäinen tiedon tuottaminen ja soveltaminen. Lisäksi tutkielman tekeminen harjoittaa projektinhallinnan taitoja ja laajojen kokonaisuuksien hallintaa.
Tutkielma kirjoitetaan suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.
Seuraavien opintokokonaisuuksien opintojaksot ovat tarjolla avoimen yliopiston opetustarjonnassa:
1. Kliininen hoitotiede terveydenhuollon kehittämisessä opintokokonaisuus 25 op
2. Väestön terveys opintokokonaisuus 25 op
3. Monialainen asiantuntijuus sosiaali- ja terveysalalla opintokokonaisuus 25 op
Lisätietoa avoimen yliopiston opintotarjonnasta sekä käytännön ohjeita opiskeluun: Avoin yliopisto: Terveydenhuollon kehittäminen
Maisteriohjelman opetuskieli on suomi ja lisäksi yksittäisiä opintojaksoja voidaan järjestää ruotsiksi ja englanniksi.
Terveystieteiden tohtorin tutkinto
Suoritettuasi terveystieteiden maisterin tutkinnon voit hakea tohtorikoulutukseen Helsingin yliopistoon tai muuhun suomalaiseen tai ulkomaiseen yliopistoon. Helsingin yliopistossa terveystieteiden tohtorin tutkinto suoritetaan lääketieteellisessä tiedekunnassa. Terveyden tutkimuksen alueella on yhdeksän tohtoriohjelmaa, joiden tutkijakoulut tarjoava tohtorikoulutusta. Terveystieteen tutkintoa hakeudutaan tyypillisesti suorittamaan tohtorin tutkinto joko kliinisessä tohtoriohjelmassa tai väestön terveyden tohtoriohjelmassa.
Kliinisen tohtoriohjelman tehtävänä on kouluttaa tutkimukseen erikoistuneita ammattilaisia ja yliopistotutkijoita kliinisen lääketieteen ja terveystieteen alalle. Tohtoriohjelman tavoitteena on varmistaa, että opiskelijat saavat itsenäiseen kliiniseen tutkimustyöhön tarvittavat taidot. Lisätietoa kliinisestä tohtoriohjelmasta ja siihen hakemisesta löytyy sivulta Kliininen tohtoriohjelma.
Väestön terveyden tohtoriohjelma (DocPop) on monitieteinen ohjelma, joka yhdistää useita tieteellisiä ja metodologisia lähestymistapoja. Ohjelmassa tehtävä tutkimus keskittyy väestön terveyden ja hyvinvoinnin syihin ja seurauksiin. Tutkimuksen tavoitteena on edistää terveyttä ja ehkäistä sairauksia väestötasolla. Lisätietoa löytyy sivulta Väestön terveyden tohtoriohjelma.
Ennen ohjelmiin hakemista, ole yhteydessä Terveydenhuollon kehittämisohjelman tohtoriväitöskirjan potentiaalisiin ohjaajiin (professori Välimäki, yliopistolehtorit Koivisto ja Terkamo-Moisio, kts. Yhteystiedot.
Tutustu myös tarkasti tohtoriohjelman hakuohjeisiin ja hakuun vaadittaviin asiakirjoihin sivulta Näin haet tohtoriohjelmiin.
Opiskelijat täyttävät Helsingin yliopiston kampukset joka syksy lukuvuoden alkaessa. Iso osa opiskelijaelämästä tapahtuu Viikin, Kumpulan, Meilahden ja Keskustakampuksen kampusalueilla. Opiskelijat arvostavat kotiyliopistossaan etenkin monipuolista opintotarjontaa sekä kanssaopiskelijoitaan.
Terveydenhuollon kehittämisen maisteriohjelman opetus tapahtuu verkko- ja lähiopetuksen yhdistelmänä.
Opiskelijoilla on myös oma ainejärjestö, Remedium Progressis, joka on perustettu tukemaan maisteriopiskelijoiden hyvinvointia, ammatillista kehitystä ja yhteisöllisyyttä. Lisätietoa toiminnasta löydät osoitteesta: https://blogs.helsinki.fi/remediumprogressis/
Haluatko kysellä suoraan Helsingin yliopiston opiskelijoilta opiskelusta tai opiskelijaelämästä? Chattaa Helsingin yliopiston opiskelijoiden kanssa ja saat vastauksen moneen kysymykseen!