Terveydenhuollon kehittämisen maisteriohjelmassa koulutetaan terveydenhuollon asiantuntijoita tutkimusnäyttöön perustavalla otteella. Monitieteinen ohjelma toteutetaan Helsingin yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa. Terveystieteiden maisterin tutkintoon johtava ohjelma tarjoaa laajan valikoiman lähestymistapoja, joilla tutkia, ymmärtää ja kehittää terveydenhuoltoa. Opiskelijat pääsevät suunnittelemaan ja toteuttamaan kliinisiä ja ennaltaehkäiseviä terveydenhuollon kehittämisprojekteja.
Ohjelma kohdistuu terveystieteiden tietopohjaan, terveysalan keskeisiin tutkimusmetodeihin ja terveysalan tutkimusalueisiin syventymiseen. Maisteriohjelmassa perehdytään monitieteisesti terveysalan tutkimuspohjaiseen kehittämiseen ja asiantuntijuuteen.
Terveydenhuollon kehittämisen maisteriohjelman tutkinnon suoritettuaan valmistunut osaa
Tämän tutkinnon suoritettuaan terveystieteiden maisteri osaa
Tämän tutkinnon suoritettuaan terveystieteiden maisteri osaa
Tämän tutkinnon suoritettuaan terveystieteiden maisteri osaa
Terveydenhuollon kehittämisen maisteriohjelma on 120 op laajuinen ja siitä valmistutaan terveystieteen maisteriksi (TtM).
Opiskelija suorittaa kaksi 25 opintopisteen vaihtoehtoista opintokokonaisuutta (yht 50op). Vaihtoehtoiset suuntautumisopinnot tarjotaan Helsingin yliopiston jatkuvan oppimisen tarjonnassa. Niitä on myös mahdollista suorittaa jo ennen tutkinto-oikeutta maksullisina jatkuvan oppimisen opintoina.Tutkinto-opiskelijalle jatkuvan oppimisen opinnot ovat maksuttomia.
Kaikille yhteisiä syventäviä opintoja on 60 op. Näihin sisältyy maisteriseminaarit, maisterintutkielma ja menetelmäopintoja sekä kehittämis- ja johtamisopintoja.
Lisäksi suoritetaan 10op valinnaisia opintoja.
Opiskelija valitsee kaksi 25 op opintojaksoa (yhteensä 50 op) seuraavista vaihtoehtoisista opintokokonaisuuksista:
Syventävät opinnot 60 op sisältäen
Valinnaiset syventävät opinnot vähintään 10 op
Tutkintorakenne ja tarkemmat tiedot opintojaksoista on kuvattu Tutkinnon laajuus ja tutkintorakenne -sivulla ja alustavan Opetusohjelman lukuvuodelle 2023-2024 löydät Mistä löydän opintotarjonnan? -sivulta.
Kliininen hoitotiede terveydenhuollon kehittämisessä -opintokokonaisuudessa perehdytään näyttöön perustuvaan toimintaan terveydenhuollon kehittämisessä. Lisäksi perehdytään vaikuttavien interventioiden suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin sekä laadukkaan ja potilasturvallisen hoitotyön keskeisiin kysymyksiin. Opintokokonaisuudessa tarkastellaan digitalisaation mahdollisuuksia kliinisessä hoitotyössä sekä digitaalisten palveluiden, prosessien ja tuotteiden näyttöön perustuvaa kehittämistä, käyttöönottoa sekä arviointia. Opintokokonaisuuden aikana opiskelijan oma akateeminen kliininen asiantuntijuus kehittyy.
Osaamistavoitteet
opiskelija osaa kehittää kliinistä hoitotyötä näyttöön perustuen ja hänellä on valmiuksia interventioiden implementointiin ja arviointiin sekä hoidon laadun arviointiin.
opiskelija osaa soveltaa eri tieteenalojen tutkittua tietoa toimiessaan kliinisen hoitotieteen asiantuntijana terveydenhuollon vaativissa asiantuntijatehtävissä sekä monitieteisissä kehittämistehtävissä.
Opintokokonaisuus sisältää seuraavat opintojaksot
Väestön terveys -kokonaisuus (25 op) antaa valmiudet ymmärtää väestötason terveyskysymyksiä sekä yksilön että yhteiskunnan tasolla. Kursseilla perehdytään sekä yleisiin käsitteisiin ja perustaitoihin että syventävästi kurssien omiin aihealueisiin.
Osaamistavoitteet
Opintokokonaisuus sisältää seuraavat opintojaksot
Monialainen asiantuntijuus sosiaali- ja terveysalalla -opintokokonaisuudessa perehdytään monitieteisesti Suomen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmään sekä järjestelmän johtamisen, kehittämisen ja uudistamisen keskeisiin kysymyksiin. Opintojaksoissa tarkastellaan Suomen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää, palveluiden johtamisen perusteita, palveluiden yhteensovittamista, moniammatillista yhteistyötä palveluissa sekä terveyden sosiaalisia määrittäjiä. Maisteritasoinen opintokokonaisuus on suunnattu sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille, alalle suuntaaville muiden alojen ammattilaisille sekä sosiaali- ja terveystutkimuksen ja -johtamisen ja terveydenhuollon kehittämisen maisteriohjelmien tutkinto-opiskelijoille.
Osaamistavoitteet
Opintokokonaisuus tarjoaa kokonaiskuvan Suomen sosiaali- ja terveyspalveluiden muuttuvista rakenteista ja toimintatavoista sekä näiden seurauksista palvelutyöhön ja palveluiden johtamiseen. Opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija osaa tunnistaa
Opintokokonaisuus sisältää seuraavat opintojaksot
Koulutusohjelmassa sovelletaan opiskelijalähtöisiä, aktivoivia opetusmenetelmiä, joissa opiskelijat valmistautuvat virikkeiden ja tehtävien avulla opetukseen, tekevät monialaisissa pienryhmissä tehtäviä, joissa sovelletaan tietoja ja ratkaistaan aitoja tapauksia. Opetuksessa hyödynnetään digitaalista oppimisympäristöä, simulaatioita ja virtuaalisuutta.
Opinto-ohjelmassa on vahva tulevaisuusorientaatio ja sen keskiössä on jatkuva oppiminen sekä osaamisen tunnistaminen. Osaamisen kehittymisen arvioinnissa painotetaan formatiivista arviointia, rakentavaa palautteenantoa ja sen systemaattista dokumentaatiota. Arviointi toteutetaan sähköisesti.
Koulutuksen toteutuksessa huomioidaan työelämälähtöisyys ja mahdollisuus integroida opintoja osaksi oman terveydenhuollonalan kehittämisprosesseja.
Opinnot sisältävät pakollisia työelämäopintoja ja harjoittelun. Työharjoittelupaikkoina voivat toimia esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan julkiset, yksityiset ja kolmannen sektorin organisaatiot, tutkimuslaitokset sekä ministeriöt.
Tutkinto on mahdollista suorittaa ohjeellisessa ajassa (TtM 2 vuotta) päätoimisesti opiskellen. Noin puolet opinnoista voi suorittaa verkkokursseina ja/tai itsenäisesti opiskellen.
Seuraavien opintokokonaisuuksien opintojaksot ovat tarjolla Avoimen yliopiston opetustarjonnassa:
1. Kliininen hoitotiede terveydenhuollon kehittämisessä opintokokonaisuus 25 op, alkaen syksyllä 2023
2. Väestön terveys opintokokonaisuus 25 op, alkaen syksyllä 2023
3. Monialainen asiantuntijuus sosiaali- ja terveysalalla opintokokonaisuus 25 op
Tarjonnasta lisää Avoimen yliopiston sivuilla kohdassa Maisteriohjelmien avoimet yliopisto-opinnot
Maisteriohjelman opetuskieli on suomi ja lisäksi yksittäisiä opintojaksoja voidaan järjestää ruotsiksi ja englanniksi.
Ohjelman opiskelijat tekevät lopputyönään maisterintutkielman. Tutkielman tekoa tuetaan maisteriseminaarissa ja ohjatun vertaiskommentoinnin avulla.
Tutkielman tavoitteena on kehittää tutkimukseen tarvittavia perusvalmiuksia. Niistä tärkeimpiä ovat kyky itsenäiseen tiedonhakuun, olemassa olevan tiedon erittely ja kriittinen arviointi sekä itsenäinen tiedon tuottaminen ja soveltaminen. Lisäksi tutkielman tekeminen harjoittaa projektinhallinnan taitoja ja laajojen kokonaisuuksien hallintaa.
Tutkielma kirjoitetaan suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.
Lääketieteellisessä tiedekunnassa voi suorittaa terveystieteiden tohtoritutkinnon.
Uudet ja vanhat opiskelijat täyttävät Helsingin yliopiston kampukset joka syksy lukuvuoden alkaessa. Iso osa opiskelijaelämästä tapahtuu Viikin, Kumpulan, Meilahden ja Keskustakampuksen kampusalueilla. Opiskelijat arvostavat kotiyliopistossaan etenkin monipuolista opintotarjontaa sekä kanssaopiskelijoitaan.
Tältä sivulta löydät tietoa Helsingin yliopiston opiskeluympäristöstä ja opiskelijaelämästä.
Tutustu yliopisto-opiskelijan opiskeluympäristöön kotimaassa ja ulkomailla sekä Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan tarjoamiin mahdollisuuksiin opiskelijoille. Voit lukea myös asioista, jotka sisältyvät opintojen aloittamiseen.
Haluatko kysellä suoraan Helsingin yliopiston opiskelijoilta opiskelusta tai opiskelijaelämästä? Chattaa opiskelijoidemme kanssa ja saat vastauksen moneen kysymykseen!