Julkistettava arviointitutkimus osoittaa, että Suomessa havaittu oppilaiden osaamisen lasku on pysähtynyt. Myös oppilaiden osaamista tukevat asenteet olivat vahvistuneet ja osaamista haittaavat asenteet heikentyneet.
Arviointitutkimuksen perusosana oli oppimaan oppimisen tilan mittaaminen kolmannen kerran käyttäen hyväksi samaa edustavaa kouluotosta kuin aiemmissa arvioinneissa vuosina 2001 ja 2012. Lisäksi tutkimukseen sisältyi adaptiivisten eli mukautuvien arviointitehtävien kokeilu oppilaiden tehtäväsitoutumisen merkityksen arvioimiseksi ja adaptiivisen testauksen metodiikan kehittämiseksi sekä opettajatutkimus.
Oppilaiden osaamista mitattiin kolmella osa-alueella: lukutaito, päättelytaito ja matemaattinen päättely. Aiempien tutkimuskertojen tavoin tytöt menestyivät poikia paremmin kaikilla osaamisen alueilla. Tyttöjen päättöarvosanat olivat myös kaikissa oppiaineissa poikien arvosanoja paremmat. Tytöt myös uskoivat poikia vahvemmin omaan osaamiseensa.
Myös vanhempien koulutus vaikutti lasten koulumenestykseen: lasten osaaminen oli sitä parempaa, mitä pidemmälle äiti oli kouluttautunut. Lisäksi aluehallintovirastojen toimialueittain tarkasteltuna osaamisessa nähtiin pientä vaihtelua siten, että osaaminen oli useimmiten parasta Etelä- ja Lounais-Suomessa ja heikointa Itä-Suomessa, Lapissa sekä muussa Pohjois-Suomessa.
Valtakunnallinen arviointitutkimus toteutettiin 83 koulussa. Arviointiin osallistui 3 938 tyttöä (50 %) ja 3 873 poikaa (50 %). Heistä tehostettua tukea oli saanut 11 prosenttia ja erityistä tukea 8 prosenttia.
Teos on suunnattu päätöksenteon tueksi opetusalan ammattilaisille, virkamiehille ja koulutuspoliittisille päättäjille sekä tutkijoille ja alan opiskelijoille.
Teos ilmestyy Helsingin yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan julkaisusarjassa Kasvatustieteellisiä tutkimuksia. Lehdistökappaleita on saatavilla julkistamistilaisuudessa. Kirja on luettavissa myös sähköisesti.
Ilmoittaudu mukaan julkistamistilaisuuteen!
Lisätietoja selvityksestä antavat:
Jarkko Hautamäki
jarkko.hautamaki@helsinki.fi
+358 50 3182 183
Mari-Pauliina Vainikainen
mari-pauliina.vainikainen@tuni.fi
+358 50 4377 303