Innokas ohjelmointi- ja robotiikkaturnaus on matalan kynnyksen tapahtuma, jossa lapset ja nuoret mittelevät viidessä innovoinnin, ohjelmoinnin, robotiikan ja tekoälyn taitoja soveltavassa Innokas-lajissa: XSumossa, Pelastuksessa, Tanssi/teatterissa, GameDevissä ja Apuäly Freestylessä.
Reilut 400 lasta ja nuorta eri puolilla Suomea ovat osallistuneet maaliskuussa paikan päällä järjestettyihin alueellisiin turnaustapahtumiin. Turnaus huipentuu 14.5. etänä järjestettävään tapahtumaan, joka on suunnattu alueturnauksiin osallistuneille ja kaikille muille ohjelmoinnista, robotiikasta ja tekoälystä kiinnostuneille lapsille, nuorille ja aikuisille.
Tapahtumassa on luvassa ohjelmointiin, robotiikkaan ja tekoälyyn liittyviä toiminallisia pikahaasteita, asiantuntijavieraita, lasten ja nuorten turnaustöiden esittelyä ja palkintojen jako.
– Toiminnan tavoitteena on herättää lapsissa ja nuorissa uteliaisuutta, kiinnostusta ja ymmärrystä ympäröivää teknologista maailmaa kohtaan. Sen sijaan, että lapset nähdään kuluttajina, pääsevät he toimimaan aktiivisina tuottajina ja innovaattoreina, jolloin heidän osallisuutensa ympäröivää teknologista maailmaa kohtaan kasvaa, kertoo Innokas-turnauksen koordinaattori Emilia Mattila.
– Ohjelmointi, robotiikka ja tekoäly toimivat välineinä luovien ja innovatiivisten projektien toteuttamiseen.
Uutuuslaji innostaa tekoälyn hyödyntämiseen
Tänä vuonna Innokas-turnauksessa on opittu tekoälyn käytöstä uudessa lajissa nimeltään Apuäly Freestyle. Lajissa lapset ja nuoret ovat tunnistaneet ja syventyneet erilaisiin ympäröivän yhteisön haasteisiin ja keksineet niihin ratkaisuja tekoälyn avulla.
– Uudessa Apuäly Freestyle -lajissa pohditaan ja selvitetään, miten tekoäly voi auttaa ratkaisemaan pulmiamme ja miten voimme oppia arvioimaan sen tuottamaa sisältöä kriittisesti. Lajissa tutustutaan tekoälytyökaluihin ja rakennetaan yhdessä innovaatioita, joilla poistamme arkisia ja vähän suurempiakin pulmia, kertovat lajin päätuomarit Joakim Laine ja Marika Raitanen.