Kaisa-talon tutkijoille ja opettajille tarkoitettu lukutila sijaitsee Kaisa-talon 6. kerroksessa (6034) . Huoneessa on tilaa 1—4 hengelle. Tutkijatila 7046 sijaitsee Kaisa-talon 7. kerroksessa. Huoneessa on tilaa 2—8 hengelle.

Tiloja voi käyttää myös varaamatta, mutta varauksen tehneet ovat aina etusijalla.

Varauksia voivat tehdä vain Helsingin yliopiston tutkijat ja henkilökunta. Varaus tehdään yliopiston Office365-kalenterissa. Tilojen nimet Office365-kalenterissa ovat: 

  • Kaisa-talo, Researcher Lounge 7046
  • Kaisa-talo, Researchers' Reading Room 6034.

Kaisa-talon mikrofilmien lukulaite sijaitsee 4. kerroksessa, huoneessa 4044. Linssin mikrofilmiskanneriin saat 3. kerroksen asiakaspalvelusta, kirjastokortti otetaan pantiksi.

Helsingin yliopiston ulkopuoliset asiakkaat voivat tehdä varauksen mikrofilmien lukulaitteelle Kaisa-talon asiakaspalvelussa tai sähköpostitse kirjasto@helsinki.fi.

Helsingin yliopiston opiskelijat ja henkilökunta voivat varata erityistyötilojen laitteita yliopiston Office365-kalenterissa. Laitteen nimi Office365-kalenterissa:

  • Kaisa-talo, Microfilm Reader and Scanner, 4044

A3-väriskanneri ja Photoshop-ohjelmalla varustettu tietokone sijaitsevat Kaisa-talon 5. kerroksessa, huoneessa 5041. Helsingin yliopiston ulkopuolisena asiakkaana et voi käyttää väriskanneria.

Tietokoneelle kirjaudutaan Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksilla. 

Helsingin yliopiston opiskelijat ja henkilökunta voivat varata erityistyötilojen laitteita yliopiston Office365-kalenterissa. Väriskannerin nimi Office365-kalenterissa: 

  • Kaisa-talo, A3 Color Scanner and PC, 5041

Voit varata työtilan Office365-kalenterissasi.

  1. Avaa kalenteri. Kaksoisklikkaa kalenteria sen päivän kohdalla, jolle haluat tehdä varauksen. Ikkunan avautuessa, paina nuolta oikeassa yläkulmassa. 
  2. Klikkaa kohdasta Search for a room or location, ja valitse aukeavasta pudotusvalikosta + Browse more rooms.
  3. Kirjoita aukeavan valikon hakulaatikkoon Kaisa-talo, keskusta ja valitse sen jälkeen haluamasi tutkijatila alasvetovalikosta. 
  4. Varaamasi tila lähettää kuittauksen varauksen onnistumisesta tai epäonnistumisesta sähköpostiisi. Huomaa, että varaus on kunnossa vasta kun tilan kalenteri on hyväksynyt varauksesi. Tarkista siis aina tilan lähettämä sähköposti. Säästä viesti siltä varalta, että varauksessa ilmenee ongelma. 
  5. Varauksesi hylätäänjos varauksen kesto on liian pitkä (yli 2 tuntia), ajankohta yltää kirjaston aukioloaikojen ulkopuolelle, sinulla ei ole varausoikeutta kyseiseen huoneeseen, tai huoneeseen on tullut juuri samaan aikaan jonkun toisen tekemä varaus. 

Kaisa-talon 2. krs, #2024, ryhmätyötila

  • 39 m2
  • maks. 12 hlöä.
  • Tila on Helsingin yliopiston Alumnien varattavissa ma-pe 16—20 ja la 11—17.

Tilan varustus

  • videotykki
  • langallinen ja langaton verkkoyhteys
  • tietokone
  • äänentoistojärjestelmä
  • webbikamera jalustalla
  • kokousmikrofoni
  • mahdollisuus liittää oma kannettava tietokone tai tabletti (Apple iPad tai Samsung)

Tila on Helsingin yliopiston Alumnien varattavissa ma-pe 16-20 ja la 11-17. Muina aikoina myös muiden vuokrattavissa.

Kaisa-talon 6. kerroksesta on käytettävissä esteetön työtila (6042). Työtila on tarkoitettu ensisijaisesti pyörätuoliasiakkaille sekä seisten työskentelyyn. Tilaa ei voi varata.

Työtilassa on luku- ja työskentelytilaa 1—4 hengelle sekä kaksi sähköpöytää, joiden korkeus on helposti säädeltävissä.

Aleksandrian oppimiskeskuksessa on kolme tilaa graduntekijöitä varten. Tilat ovat 2. kerroksessa, huoneet 229, 230 ja 231. Ovet ovat aina avoinna eikä huoneita tarvitse erikseen varata.

Infokeskuksen pohjakerroksessa sijaitseva lukusali on ollut avoinna Helsingin yliopiston opiskelijoille ympäri vuorokauden. Lukusalin käyttö arkisin klo 19.00 jälkeen ja viikonloppuisin on edellyttänyt henkilökohtaista kulkulupakorttia. Kortteja ei ole myönnetty enää 1.1.2020 alkaen Infokeskuksen tulevan remontin takia.

24h lukusali on suljettu kevään poikkeustilan ja Infokeskuksen remontin ajan. Lukusali ei sellaisenaan ole käytössä myöskään Infokeskuksen remontin jälkeen. Jos sinulla on yhä kulkulupakortti 24h lukusaliin, voit palauttaa sen Viikin kampuskirjastoon elokuussa 2020, kun kampuskirjasto on avattu väistötiloissa. Täytettyäsi laskulomakkeen asiakaspalvelutiskillä kirjasto palauttaa panttimaksun tilillesi.