Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella käytettävät palvelut

Useimmilla Avoimen yliopiston opintojaksoilla on käytössä verkko-oppimisympäristö Moodle. Moodleen kirjaudutaan Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella. Ensimmäisellä kirjautumiskerralla tarvitaan lisäksi kurssiavain.

Linkin ja kurssiavaimen oman opintojaksosi Moodleen saat kirjautumalla opinto-ohjelmaan (=kurssisivulle) Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella. Kirjautuminen opinto-ohjelmaan tapahtuu opinto-ohjelmasta löytyvän sinisen Moodle-painikkeen oikealta puolelta (mobiilissa: painikkeen alta).

Huom! Moodle-oppimisympäristöön pääsy edellyttää myös, että hyväksyt Moodlen evästeet ja annat käyttäjätunnuksen aktivoinnin yhteydessä sähköpostiosoitteesi.

Moodle-opas opiskelijoille

Avoimen yliopiston opiskelijat voivat opintojensa aikana tarkastella WebOodista omia opintosuorituksiaan sekä tilata opinnoistaan virallisen suoritusotteen ja suoritustietonsa sähköpostiinsa. WebOodi-ohje

Jos haluat käyttää omaa tietokonetta yliopiston tiloissa, voit ottaa yhteyden yliopiston verkkoon Eduroam- tai HUPnet-vierailijaverkon kautta.

Langattomat yhteydet yliopistolla

Voit käyttää opinnoissasi yliopiston opiskelijoille tarkoitettuja työasemia ja kotihakemistoa. Kotihakemisto on käytössäsi vain opintojesi ajan ja siksi on tärkeää, että tallennat tiedostot myös itsellesi opintojesi päättyessä. Kotihakemistoon tallennetut tiedostot tuhotaan opintojesi päätyttyä.

Avoimen yliopiston opiskelijoiden tietoverkon käyttölupaan ei kuulu tulostuskiintiötä. Voit tulostaa työasemilta käyttäen kopiokorttia.

Wiki on verkkoyhteistyönä tuotettu www-sivusto, jota käyttäjät voivat täydentää ja muokata suoraan selaimella. Joillakin opintojaksoilla tehdään wikissä ryhmätöitä.

Helsingin yliopiston wiki

Saat opintojesi ajaksi käyttöösi Microsoft Office 365 -palvelut sekä Helsingin yliopiston helsinki.fi -sähköpostiosoitteen. 

Pääset käyttämään helsinki.fi -sähköpostiosoitetta kirjautumalla Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksellasi osoitteeseen  www.helsinki.fi/office365

Huom! Kaikki opiskeluusi liittyvät sähköpostit lähetetään oletusarvoisesti helsinki.fi -osoitteeseen. Sähköpostiosoite toimii vielä kymmenen viikkoa opinto-oikeuden päättymisen jälkeen. Mikäli et halua käyttää helsinki.fi -sähköpostia, voit ohjata postit toiseen osoitteeseen. 
Ohje: sähköpostin ohjaaminen toiseen osoitteeseen    

Jos sinulla on ennestään vanha Helsingin yliopiston käyttäjätunnus, jolta puuttuu O365-palvelut (palvelu saatavissa 16.2.2017 alkaen), voit pyytää sen käyttöönottoa helpdeskistä

Huom! 1.4.2019 alkaen Avoimen yliopiston opiskelijat eivät voi enää ladata Microsoft Office-pakettia omalle kotikoneelleen. Ohjelmia (mm. Word, Excel, PowerPoint, helsinki.fi -sähköposti) voi kuitenkin käyttää verkkoselaimen kautta osoitteessa www.helsinki.fi/office365. Ohjelmien käyttö edellyttää kirjautumisen Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella ja salasanalla.