Valo- ja videokuvaaminen yliopiston tiloissa

Kuvaaminen yliopiston tiloissa

Kuvaaminen yksityiseen käyttöön on sallittu yliopiston kaltaisissa julkisissa tiloissa, kunhan kuvaaminen ei häiritse yliopiston normaalia toimintaa. Henkilöiden kuvaamiseen tarvitaan aina asianomaisten suostumus.

Opetustilat eivät sen sijaan ole julkista tilaa, joten niissä kuvaamiseen pitää olla opettajan ja opiskelijoiden lupa.

Kuvaamisesta ei saa aiheutua yliopiston varsinaiselle toiminnalle haittaa. Kuvaustilanne ei esimerkiksi saa rajoittaa ihmisen kulkua tai estää oleskelua tiloissa, eikä ääni häiritä yliopistolaisten työskentelyä tai muuta toimintaa.

Media

Yliopistoa koskevassa uutisoinnissa uutis- ja ajankohtaismedia ja muut tiedotusvälineet ovat tervetulleita kuvaamaan yliopistolle. Kuvaamisesta pitää ilmoittaa etukäteen kyseisen tilan vahtimestarille.

Kuvaaminen Helsingin yliopiston kirjastossa

Kuvaaminen Kansalliskirjastossa

Ilmainen kuvapankki medialle

Helsingin yliopisto ylläpitää medialle avointa kuvapankkia Uni Material Bankissa. Kuvapankissa on kuvia yliopiston rakennuksista, tutkimuksesta ja opetuksesta sekä henkilökuvia yliopistolaisista.

Media voi käyttää kuvapankin kuvia veloituksetta Helsingin yliopiston tutkimuksesta, opetuksesta tai muusta toiminnasta kertovien juttujen yhteydessä. Muu käyttö on kielletty.

Yritysten ja tuotantoyhtiöiden kuvaukset

Yliopiston tiloja on joissain tapauksissa mahdollista vuokrata myös muun tyyppisten kuvausten taustaksi. Tuote- ja mainoskuvauksiin ei vuokrata tiloja. Tuotantoyhtiöiden elokuva- tai muissa kaupallisissa kuvauksissa ota hyvissä ajoin yhteyttä osoitteeseen tilavaraus@helsinki.fi.