Tekoäly Tekoäly muuttaa maailmaa avaten meille rajattomia mahdollisuuksia. Lue Helsingin yliopiston uutiset ja artikkelit tekoälystä, tekoälytutkimuksesta ja eettisestä tekoälystä. Tutustu myös tekoälyn perusteiden opiskelumahdollisuuksiin! Uutisia aiheesta: Tekoäly
Opiskele tekoälyn perusteita

Elements of AI -kurssi opettaa tekoälyn perusteet. Kurssi on ollut todella suosittu. Sen ovat jo suorittaneet sadattuhannet ihmiset.

Ethics of AI -kurssi puolestaan tutustuttaa tekoälyn etiikkaan.

Tarjoamme myös muita tekoälykursseja. Katso lista kaikista tekoälyyyn ja ohjelmointiin liittyvistä kursseista.

Eettinen tekoäly ja algoritmit

Tekoälyn etiikka tarkoittaa niitä arvoja, jotka ohjaavat meitä, kun kehitämme älykkäitä teknologioita. Tekoäly tekee valintoja sen mukaan, miten se on kirjoitettu ja millä datalla se on opetettu.

Tekoälystä herääviä kysymyksiä ovat esimerkiksi, miten tietojamme käytetään, kuka vastaa koneen tekemistä päätöksistä, järjestelmien virheistä tai ennakoimattomista seurauksista, ja käytetäänkö esimerkiksi kasvojentunnistusta tavalla, joka kunnioittaa ihmisoikeuksia. Kyse on myös laajemmin siitä, miten haluamme kehittyviä teknologioita käyttää.

Algoritmit vaikuttavat jo nyt päivittäiseen elämäämme osana monia erilaisia tekoälyjärjestelmiä. Verkkokaupat, suoratoistopalvelut, vaalikoneet, hakukoneet, sosiaalinen media ja deittisovellukset toimivat algoritmeilla. Mitä laajemmalle tekoäly leviää ja mitä moninaisempia ominaisuuksia sovelluksille ja datankeruulle kehitetään, sitä enemmän ne meihin vaikuttavat.

Jokainen tarvitsee tekoälyn lukutaitoa, ja eettisten kysymysten ymmärtäminen on olennainen osa sitä. Yliopisto tekee tekoälytutkimusta monitieteisesti, eri tieteenalojen yhteistyönä. Datatieteen tutkimus on keskittynyt ymmärtämään tulevaisuuden haasteita ja lisää ymmärrystä tekoälymenetelmien toimintaperiaatteista, rajoituksista ja mahdollisuuksista.

Tekoälyn etiikka pähkinänkuoressa