Avaruus Helsingin yliopisto on Suomen suurin avaruusalan toimija. Lue avaruusaiheisia uutisia ja artikkeleita sekä tutustu avaruustutkimukseemme! Uutisia aiheesta: Avaruus
Avaruus on nouseva kansainvälinen trendi

Avaruusteknologia vaikuttaa useimpien ihmisten arkeen myös Maan päällä, sillä useat älypuhelinten sovellukset käyttävät satelliittipalveluita. Kaupallinen avaruustoiminta kasvaa nopeasti. Digitalisaation ja esineiden internetin myötä avaruusteknologia sekä taajuuksien hallinta tulee yhä tärkeämmäksi.

Avaruussää vaikuttaa satelliitteihin, energianjakeluun ja navigaatiosignaaleihin, myös avaruusromun syntyyn. Säähän saattaa liittyä erilaisia riskejä, joten niiden tutkimus ja tunnistaminen on keskeisessä asemassa​.

Suomalaiset ovat jo vuosikymmeniä toimittaneet huippuluokan teknologiaa erilaisiin kansainvälisiin projekteihin, ja suomalaiset kilpailukykyiset yritykset suunnittelevat hyödyntävänsä uusinta avaruusteknologiaa. Avaruuden kestävä hyödyntäminen on nyt Suomen strategiassa.

Helsingin yliopisto on Suomen suurin avaruusalan toimija. FORESAIL-1 -ohjelmassa on tehtävänä vähentää kiertoradoille kertyvää avaruusromua kokeilemalla esimerkiksi käytöstä poistetun satelliitin nopeutettua ohjaamista ilmakehään, jossa se palaa poroksi.Ensimmäinen piensatelliitti lähetettiin Maata kiertävälle radalle keväällä 2022.

Kaikissa aiheissa haluamme tutkimuksen kiehtovimpien tulosten lisäksi tuoda myös esille tieteen kestävän soveltamisen aiheita, sekä tasa-arvon nimissä nostaa esille tutkijoita ja tieteilijöitä monenlaisista taustoista.​

Avaruustutkimus pähkinänkuoressa