Klimatforumet Teachers’ Climate Change Forum ordnades för sjunde gången i Hyytiälä

Klimatforumet för lärare, som arrangerades på Hyytiälä forststation i Finland, gav lärare och ivriga studerande möjlighet att träffas samt lära sig om klimatförändringen, projektorienterat lärande och öppna data i undervisningen. Forumet ordnades 1–3 september hösten 2024.

Deltagarna och lärarna från sju länder njöt av att lära sig tillsammans, träffa varandra samt delta i verkstäderna och de dagliga föreläsningarna. Årets tema var samarbete mellan lärare och forskare. I enlighet med finsk tradition fick deltagarna i klimatforumet koppla av med bastu, grilla och vandra i skogen tillsammans.

Lärarna gav forumet positiv respons. Tillställningen var fylld av information i form av workshoppar, föreläsningar och keynote-föreläsningar i tvärvetenskaplig anda. I centrum av forumet står gränsöverskridande forskning och nationellt samarbete.

En av huvudtalarna var professor Ying-Shao Hsu från National Taiwan Normal University (NTNU). Hon fokuserade på gemensam utformning, så kallad co-design, ett tillvägagångssätt som omfamnar alla perspektiv och engagerar experter inom olika områden.

– Den här sortens klimatfostran är ett av de viktigaste uppdragen i vårt land. Hos oss finns det företagsgrupper som samarbetar med forskarna för att utveckla material och öka allmänhetens kännedom om klimatförändringen samt nå konsensus i frågorna, säger professor Ying-Shao Hsu.

Lärarna behöver stöd av klimatexperter och klimatforskare för att förstå hur komplex klimatförändringen är och för att utveckla material för dagens och framtidens elever.

– Klimatfostran är viktigt för att kunna genomföra bättre strategier i framtiden eftersom angelägna frågor behandlas och material utvecklas, sammanfattar hon.

Samarbete och invecklade frågor angående klimatforskningen

Under det internationella forumet, som samlade deltagare från sju länder, var en av höjdpunkterna att besöka forskningsstationen SMEAR II som döljer sig i den omgivande skogen.

– Klimatförändringen är ett globalt problem, trots det har flera länder inte gett klimatfostran tillräckligt stor uppmärksamhet. Avsaknaden av systematisk forskning gör att det här lärarforumet för klimatfostran är synnerligen nödvändigt och framåtblickande, säger deltagaren och doktoranden vid Helsingfors universitet, Ruonan Hu från Kina.

Några av forumets hörnstenar var att knyta vänskapsband, upprätta gränsöverskridande samarbete och tänka ut kreativa sätt att bekämpa klimatförändringen. Enligt Hu kan forumet beskrivas enligt följande: strikt vetenskapligt, späckat med information, fokuserat på nytänkande, synnerligen engagerande och globalt inflytelserikt.

– Forumet hade ett betydande ”globalt inflytande.” Internationella forskningsprojekt, såsom skolprojektet inom konst och vetenskap och undersökning av grunduppfattningar, är utomordentliga exempel på hur man bedriver gränsöverskridande forskning, säger Hu.

Forumet ordnades som ett samarbete mellan Helsingfors universitets vetenskapsfostran (som en del av nätverket LUMA-center Finland) och Institutet för atmosfär- och jordsystemsforskning (INAR). Professor Maija Aksela (LUMA-center Finland) är chef för forumet och äldre universitetslektor Taina Ruuskanen (INAR) är biträdande chef.

Du hittar material och föreläsningar från evenemanget här. Genom att skapa en profil kan du enkelt logga in och läsa de nyaste materialen som behandlar klimatfostran.