Lärarutbildning 2050 – visionen för den finländska lärarutbildningen publicerad

Nationella Lärarutbildningsforumet har publicerat visionen för den finländska lärarutbildningen ”Lärarutbildning 2050”.

Visionen har utarbetats i flera faser, på ett långsiktigt och engagerat sätt och i ett omfattande samarbete mellan högskolor som erbjuder lärarutbildning och centrala intressentgrupper sedan maj 2024. Syftet med visionen är att styra den långsiktiga forskningsbaserade utvecklingen av den finländska forskningsbaserade lärarutbildningen. Visionen Lärarutbildning 2050 är betydelsefull som process och som dokument, eftersom det inte tidigare har funnits någon vision i Finland som sammanför synpunkter från alla enheter och intressentgrupper inom lärarutbildningen. Visionsprocessen som helhet fick mycket beröm av både högskolor som ansvarar för lärarutbildningen och av intressentgrupper.

Visionen Lärarutbildning 2050 formulerar den finländska lärarutbildningens centrala mål och uppgifter inom det finländska utbildningssystemet och samhället. Visionen fokuserar på utvecklingen av lärarens expertis och professionella aktörskap under den forskningsbaserade lärarutbildningen och under hela lärarens karriär. Visionen tar hänsyn till den föränderliga omvärlden och de många utmaningar som lärarutbildningen måste hantera på ett nytt sätt.

Den institutionella fostran och utbildningen har som uppgift att skapa förutsättningar för ett gott och hållbart liv, att fostra till ett demokratiskt och ansvarsfullt medborgarskap i Finland och utanför landets gränser samt att stödja livslång mänsklig tillväxt, utveckling och bildning. Att kunna uppfylla detta grunduppdrag i en alltmer oförutsägbar värld kräver att alla lärare, oavsett sektor och utbildningsnivå, har en stark expertis och ett professionellt aktörskap att lära sig självständigt och tillsammans med andra under hela sin karriär.

Den forskningsbaserade lärarutbildningen och dess kontinuerliga forskningsbaserade utveckling är avgörande i en föränderlig omvärld. Antagning till lärarutbildning, lärarnas motivation och vilja att undervisa, lärarnas expertis och dess kontinuerliga utveckling, nätverk och samarbete inom lärarutbildningen samt pedagogiskt ledarskap är viktiga utvecklingsområden relaterade till lärarutbildningen och lärarnas arbete. 

Visionen Lärarutbildning 2050 finns i Lärarutbildningsforumets publikationsarkiv. Den har publicerats på svenska, finska och engelska.