Luomus fick rekordmånga besökare 2017

De delar av Naturhistoriska centralmuseet Luomus som är öppna för publiken – Naturhistoriska museet och de två botaniska trädgårdarna – hade sammanlagt 248 000 besökare i olika åldrar under fjolåret.

Naturhistoriska museet besöktes i fjol av drygt 174 000 personer, över 9000 mer än året förut.

Växthusen i Kajsaniemi botaniska trädgård hade dryga 30 000 besökare, en ökning på över 26 procent.

– Förklaringen till den otroliga ökningen är evolutionsträdet i utomhusträdgården, d.v.s. den systematiska trädgården, som reflekterar de nyaste forskningsrönen.  Det intressanta utomhusobjektet drar publik även till växthusen, konstaterar Leif Schulman, nöjd chef för Luomus.

Utomhusträdgården har än så långe fritt inträde och besökarmängden räknas inte, men trädgården bedöms få ungefär dubbelt så många besökare som växthusen.

– Evolutionsträdet som stöder universitetets undervisning tog ett par åt att bygga, och under renoveringen har utomhusträdgården haft klart färre besökare. Dessutom var växthusen stängda för reparationer från midsommar till slutet av augusti.

Nästan 13 000 personer besökte Gumtäkt botaniska trädgård. Helsingfors universitets biologistudenters Vappushokkelo-evenemang, som arrangerades i trädgården för sjätte året i rad var rekordpopulärt – det lockade 5 500 gäster.

Det goda resultatet kan delvis ha påverkats av att Museikortet togs i bruk, särskilt vid växthusen i Kajsaniemi där kortet togs i bruk i april 2017.

På adressen luomus.fi kan du läsa var du hittar de delar av Luomus som är öppna för publiken, och på sidan finns även öppettider, inträdesavgifter och annan information. Luomus är en del av Helsingfors universitet.