Oikeusvaltiopäivä 2023

Oikeusvaltiokeskus järjestää toisen vuosittaisen Oikeusvaltiopäivän torstaina 26. lokakuuta 2023 Helsingin yliopiston keskustakampuksella ja verkossa.

Hybriditapahtuma kokoaa johtavia kansainvälisiä asiantuntijoita, tutkijoita, päättäjiä ja opiskelijoita yhteen keskustelemaan oikeusvaltioperiaatteeseen ja kehitysyhteistyöhön liittyvistä ajankohtaisista teemoista. Tapahtuman pääasiallinen kieli on englanti.

Tarkempi ohjelma ja vuoden 2023 Leo Mechelin -juhlaluennoitsija julkaistaan Oikeusvaltiokeskuksen verkkosivuilla syyskuun alussa.

Leo Mechelin -palkinto ja juhlaluento

Oikeusvaltiokeskus ja Leo Mechelin säätiö järjestävät vuosittaisen Leo Mechelin -juhlaluennon osana Oikeusvaltiopäivän ohjelmaa. Leo Mechelin -juhlaluennoitsijaksi nimetään erityisen ansioitunut oikeusvaltion puolestapuhuja. Oikeusvaltiokeskuksen johtoryhmä ja Leo Mechelin säätiö nimeävät yhdessä tunnustuksen saajan, jolle luovutetaan Leo Mechelin -juhlamitali.

Temaattiset paneelit

Päivän ohjelmassa on kaksi temaattista paneelikeskustelua globaalista oikeusvaltiotyöstä.

Strategian julkistus

Oikeusvaltiopäivä huipentuu Oikeusvaltiokeskuksen uuden strategian julkistamiseen vuosille 2024–2028. Strategian esitellään ja julkaistaan suomeksi.

Ilmoittautuminen ja läsnäolo

Tapahtuma on ilmainen ja avoin kaikille, ja osallistuminen on mahdollista Helsingin yliopiston keskuskampuksella sekä verkossa. Ilmoittautuminen tapahtumaan aukeaa syyskuussa Oikeusvaltiokeskuksen verkkosivuilla.