Oikeusvaltiokeskuksen hankkeet on rakennettu yhteistyössä kumppaneiden kanssa siten, että niistä kukin hanke sisältää yhden tai useamman seuraavista oikeusvaltiotyön elementeistä: instituutioiden vahvistuminen, lakien syntyprosessien tukeminen, korruption vastainen toiminta, kyberturvallisuuden edistäminen ja tietoyhteiskunta sekä koulutus ja tietoisuuden lisääminen oikeusvaltiokysymyksissä. Tarkastelemme oikeusvaltiotyötä näiden elementtien kautta myös Suomen oikeusvaltiotyössä.
Hankkeita toteutetaan keskuksen käynnistämisvuosina vakiintuneiden toimijoiden kanssa. Mosambikin lisäksi Oikeusvaltiokeskus toteuttaa hankkeita myös Albaniassa ja Kosovossa, Uzbekistanissa ja Ukrainassa. Hankekuvauksia lisätään sivulle sitä mukaan, kun hankkeet käynnistyvät.
The Rule of Law Centre and International IDEA started their partnership in 2022 with a joint project to support the Albanian Central Election Commission in increasing the transparency of political campaign financing, regulating ICT in elections and supporting the integrity of electoral institutions. Based on the positive results of the project, a two-year (2024 – 2025) second phase was launched to deepen the engagement by building on previous experience. Kosovo electoral institutions are also involved in the project to increase synergies.
The overall goal of the project is credible and well-run elections in Albania and Kosovo. Its main objectives are:
Target groups are electoral policymakers, electoral management bodies, civil society and political parties. Activities include the Rule of Law Centre rule of law clinics, a combination of national and regional events; communication products; advisory services; trainings, dialogues, and publications in Albania and Kosovo.
Budget € 110 000 is funded by the Ministry for Foreign Affairs of Finland development cooperation funds.
Having applied for EU membership in February 2022, Ukraine was granted EU candidate status by the European Council in June 2022. The Council endorsed seven conditions for moving to the next stage of the process, identified by the European Commission. The seven criteria largely revolve around the rule of law and anti-corruption issues.
The Rule of Law Centre has teamed up with Democracy Reporting International (DRI), and the Kyiv-based Centre of Policy and Legal Reform (CPLR) to implement ACCESS – Ukraine initiative that aims to bolster Ukrainian legal capacity to meet EU justice standards in preparation for EU accession negotiations.
Over a two-year period, technical support will be provided to the Ministry of Justice (MoJ) of Ukraine, focusing on Chapters 23 and 24 (Judiciary & Fundamental Rights; Justice, Freedom, and Security) of the negotiation agreement, with special focus on the EU accession Rule of Law Roadmap.
The project activities:
The initiative, with its full support from the Ministry of Justice of Ukraine, aims to significantly improve Ukraine's legal capacity and bring it closer to EU standards, thereby accelerating the EU accession process. The estimated budget for the project is approximately € 455 000,00 augmented by in-kind contributions from Finnish legal experts.
This project supports the ongoing efforts by the Uzbekistan government to strengthen the integrity and legal certainty of the Uzbek institutions central to the implementation of the rule of law principle. The institutions involved in the project implementation are the Ministry of Justice in Ukraine, Uzbekistan’s Anti-Corruption Agency, Tashkent State University of Law and the Ombudsman’s office.
The project supports the following outcomes of the Rule of Law Centre:
The project activities are
Budget 290 000 € is funded by the Ministry for Foreign Affairs of Finland development cooperation funds.
Oikeusvaltiokeskuksen hankkeissa hyödynnetään oikeusvaltioklinikoita (Rule of Law Clinic) ja kerätään tietoa siitä, miten klinikkatoimintamalli soveltuu oikeusvaltiotyöhön.
Oikeusvaltiokehityksen vahvistuminen paikallisesti on monitahoinen haaste, joka vaatii kontekstin tuntemusta, erilaisia lähestymistapoja, vuoropuhelua, ajatusten vaihtoa ja keskinäistä oppimista. Oikeusvaltioklinikoiden tavoitteena on edistää oikeusvaltiokehitystä monialaista asiantuntemusta jakamalla ja hyödyntämällä.
Oikeusvaltioklinikat koostuvat 3–5 asiantuntijasta, joista osa on oikeustieteen tai -alan asiantuntijoita kuten akatemian, oikeusistuinten, syyttäjälaitosten, hallinnon tai asianajotoimistojen edustajia. Lisäksi klinikkatoimintaan tarvitaan esimerkiksi yhteiskuntatieteiden ja kehitysyhteistyön asiantuntijoita, kansalaisyhteiskuntatoimijoita, eri alojen tutkijoita sekä edustajia eri organisaatioista.
Klinikoiden asiantuntijoiden rooli voi vaihdella riippuen paikallisista tarpeista. Sitä voidaan myös räätälöidä yliopistojen tai muiden hankkeen fokuksessa olevien instituutioiden tarpeiden mukaiseksi. Kunkin klinikan asiantuntijat työskentelevät yhdessä tai osittain myös yksin riippuen yhteisestä työsuunnitelmasta ja työnjaosta. Suurimassa osassa klinikoista ryhmä toteuttaa taustatutkimuksen ja kenttätyön yhdessä. Yksi klinikan jäsenistä toimii arvioitsijana ja raportoijana.
Oikeusvaltiokeskus lähettää asiantuntijaryhmän kentälle lyhyiksi ajanjaksoiksi (1–2 viikkoa) sen sijaan, että asiantuntijat työskentelisivät ko. maassa pitkiä aikoja. Kenttäjaksojen välissä työtä tehdään Suomesta käsin.