Miten tutkia ja tukea oikeusvaltiota monitieteisesti ja globaalisti?

Viimeisten 15 vuoden aikana demokratian tila, ihmisoikeudet ja oikeusvaltiokehitys ovat heikentyneet maailmanlaajuisesti. Oikeusvaltiokeskuksen ensimmäisessä Tiedekulma-tilaisuudessa 26.9.2022 klo 17–19 keskustellaan siitä, miten oikeusvaltiokehitystä mitataan tieteellisesti.

Demokratian, ihmisoikeuksien ja oikeusvaltion tukeminen ovat Suomen kehityspolitiikan tärkeimpiä tavoitteita. Oikeusvaltiokeskus kokoaa kansainvälisen oikeusvaltiokehityksen asiantuntijoita, tutkijoita, opettajia ja opiskelijoita sekä kaikkia aiheesta kiinnostuneita näiden teemojen pariin maanantaina 26.9.2022 klo 17–19 Tiedekulmaan (Yliopistonkatu 4).

Tilaisuudessa keskustellaan siitä, miten oikeusvaltiota voidaan empiirisesti tutkia ja tukea historiallisesti, poliittisesti ja kulttuurisesti erilaisissa konteksteissa, etenkin globaalissa etelässä. Oikeusvaltiokeskus esittelee raportin oikeusvaltiokäsitteestä ja sen mittaamisesta. Keskustelussa pohditaan eri tieteenalojen näkökulmista sitä, millaisia haasteita ja mahdollisuuksia oikeusvaltiokehityksellä ja sen tukemisella on globaalin etelän konteksteissa. Oikeusvaltiokehityksen moniulotteisuutta ja kontekstisidonnaisuutta tarkastellaan esimerkiksi globaalin oikeudenmukaisuuden, poliittisten järjestelmien ja haavoittuvien ryhmien näkökulmista.

Seuraa tapahtumaa suorana verkossa!

Aikataulu

17.00–17.10 Tilaisuuden avaus, Oikeusvaltiokeskuksen johtaja Tuija Brax

17.10–17.30 Raportin esittely, kestävän kehityksen maisteri Elsa Pakkasvirta

17.30–18.30 Keskustelu: Miten tutkia ja tukea oikeusvaltiota monitieteisesti ja globaalisti?

Keskustelun juontaa akatemiatutkija Eija Ranta.

• Vanhempi tutkija Liisa Laakso, Pohjoismainen Afrikka-instituutti
  • Apulaisprofessori Hisayo Katsui, Helsingin yliopisto