YKSIN HYVÄ, YHDESSÄ PAHA - LÄÄKKEIDEN IHMEELLISET INTERAKTIOT

Lähes viisikymmentä vuotta on kulunut siitä, kun nuori lääketieteen opiskelija Pertti Neuvonen alkoi ihmetellä, miksi jotkut antibiootit eivät tuntuneet tehoavan rautalääkkeitä syöviin potilaisiin.
"TÖITÄ ON RIITTÄNYT JA KIINNOSTUSTA MYÖS"

Professori Pertti Neuvonen jäi eläkkeelle vuonna 2011, mutta tutkimusta hän ei ole lopettanut – arkisin hänet löytää työhuoneestaan Meilahden kampukselta kuten ennenkin. Työpäivän pituutta hän sentään kertoo lyhentäneensä.

– Töitä on riittänyt ja kiinnostusta myös. Olen aina viihtynyt täällä tieteellisesti kiinnostavien ongelmien parissa, ja viihdyn yhä.

Neuvosta pyydetään yhä mukaan tutkimusprojekteihin, mutta kovin pitkäkestoisiin hankkeisiin hän ei enää lähde. Täytyy sentään huomioida jo ikä ja terveyskin, hän toteaa.

Väitöskirjan ohjaustyöt hän on myös jo jättänyt nuoremmille – on hän niitä uransa aikana ohjannutkin lähes 50 kappaletta ja lisäksi ollut epävirallisena mentorina mukana 10 – 15 väitöstutkimuksessa.

Helsingin yliopiston kliinisen farmakologian tutkimus on maailmalla kovassa kurssissa; kliinisen farmakologian yksiköstä löytyy muun muassa kolme farmakologian alan ”highly cited” -tutkijaa. Neuvonen kiittelee vuonna 1995 perustetun ja parikymmentä vuotta toimineen Kliininen lääketutkimus -tutkijakoulun vaikutusta:

– Se tuotti loistavia tutkijoita tälle alalle. On ollut ilo työskennellä todella lahjakkaiden ja ahkerien ihmisten kanssa, ja haluankin korostaa, että myös ansio EACPT-palkinnosta kuuluu koko tälle joukolle.

2017 EACPT Lifetime Achievement Award luovutetaan Neuvoselle järjestön vuosikokouksessa Prahassa kesäkuussa. Tämän, kahden vuoden välein jaettavan palkinnon ovat aikaisemmin saaneet mm. professori Michel Eichelbaum, joka vihittiin Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan kunniatohtoriksi vuoden 2016 promootiossa, sekä professorit Sir Michael Rawlins ja Carlo Patrono.

Neuvonen on aikaisemmin palkittu Yhdysvaltojen lääkehallintoviranomaisen (FDA) mitalilla ja Basic & Clinical Pharmacology & Toxicology -lehden ensimmäisellä elämäntyöpalkinnolla Nordic Prizella.

7.2.2023 Poistettu toimimattomia linkkejä