Kaksitoista kovaa ehdokasta - uusien tutkimusohjelmien valinta loppusuoralla

Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan uusien tutkimusohjelmien valinta vuosille 2019 – 2024 on loppusuoralla. Tieteellinen arviointiprosessi on päättynyt, ja lopullinen päätös valinnasta tehdään kesäkuun loppuun mennessä.

Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan uudet tutkimusohjelmat aloittavat toimintansa tammikuussa 2019. Ohjelmien kesto on korkeintaan kuusi vuotta.

Viime lokakuussa käynnistynyt hakuprosessi on edennyt loppumetreille. Tieteellisen arviointiprosessin päätti kansainvälisen arviointiryhmän viime viikolla tekemä ’site visit’ Meilahden kampuksella, ja arviointiraportti valmistuu lähipäivinä. Lopullisen päätöksen uusista tutkimusohjelmista tekee tiedekunnan dekaani kesäkuun loppuun mennessä.

Tieteellisessä arvioinnissa oli mukana 12 tutkimusohjelmaehdokasta.

– Yhteensä näissä tutkimusohjelmiksi hakeneissa tutkimusryhmissä työskentelee noin 1 660 henkilöä, joista 143 vastuullista tutkijaa, 74 kliinistä tutkijaa ja 58 postdoc-tutkijaa. Melkoinen joukko siis, toteaa hakuprosessia koordinoinut professori Hannu Sariola.

– Tutkimusohjelman tulee olla vahva ja synergiaetuja tuottava tutkimusryhmien kokonaisuus, jossa yhdistyy perus-, translationaalinen ja kliininen tutkimus ja jolla on potentiaalia tuottaa huipputason tieteellisiä löytöjä, tiivistää Sariola.

Kansainvälistä tieteellistä arviointiryhmää johti professori Norman Rosenblum, University of Toronto / Research Institute of The Hospital for Sick Children (SickKids). Ryhmän muut jäsenet ovat professori Peter Lichter, National Center for Tumor Diseases Heidelberg (NCT), professori Kristina Schoonjans, École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL), professori Lars Farde, Karolinska Institutet, ja professori Martin Blaser, New York University.

Kaksitoista tutkimusohjelmaehdokasta:

• Applied Tumor Genomics (ATG) / Group Leader: Lauri Aaltonen
  • Translational Cancer Medicine Program (CAN-PRO) / Group Leader: Kari Alitalo
  • Human Microbiome Research / Group Leader: Willem de Vos
  • Systems Oncology (ONCOSYS) / Group Leader: Sampsa Hautaniemi
  • Big Data for Lifelong Health (BigLIFE) / Group Leader: Jaakko Kaprio
  • Program in Translational Immunology (TRIMM) / Group Leader: Satu Mustjoki
  • Individualized Drug Therapy (INDIVIDRUG) / Group Leader: Mikko Niemi
  • Translational Stem Cell Biology and Metabolism (STEMM) / Group Leader: Timo Otonkoski
  • Cognitive, Systems, and Translational Neuroscience (CoSTra) / Group Leaders: Satu Palva and Teija Kujala
  • Sleep and stress in health and in transition from acute to chronic diseases (SLEEPWELL) / Group Leader: Tiina Paunio
  • Clinical and Molecular Metabolism (CAMM) / Group Leader: Kirsi Pietiläinen