Ruokajärjestelmien kestävyysmuutoksen kehittämiseen vahvistusta Italiasta

Helsingin yliopiston Ruralia-instituuttiin on perustettu yhteistyössä yritysten ja eteläpohjalaisten kehittäjäorganisaatioiden kanssa Epanet -tehtävä, jonka tutkimusalana on yrittäjyys ruokajärjestelmien kestävyysmuutoksessa.

Tehtävässä on vuoden alussa aloittanut vanhempi tutkija, PhD Silvia Gaiani. Italialainen Gaiani siirtyi Ruralia-instituuttiin YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO:sta, jossa hän toimi asiantuntijana erityisesti ruokahävikkiin liittyvissä kysymyksissä. Aikaisemmin hän on toiminut mm. tutkijana Bolognan yliopistossa sekä konsulttina maailman meteorologisessa järjestössä (WMO) Genevessä.

Gaiani on tehnyt monipuolisen ja erittäin kansainvälisen tutkijan ja kehittäjän uran ruokajärjestelmän kestävyyden edistämisen parissa ja hänellä on kaksi tohtorin tutkintoa. Suomessa hän on työskennellyt aiemminkin Itä-Suomen yliopistossa.

-Olemme iloisia saadessamme Silvian kansainvälisine verkostoineen vahvistamaan ruokajärjestelmien tutkimusta sekä Helsingin yliopistossa, että toisaalta Seinäjoelle kehittyvässä ruokaekosysteemissä, toteaa Ruralia-instituutin johtaja Sami Kurki.

Tutkimustoiminnan tavoitteena on nähdä ruokajärjestelmän kestävyysmuutos uusien innovaatioiden inspiroijana ja nykyistä kestävämmän liiketoiminnan mahdollistajana. Kansainvälisen osaajan silmin suomalaisessa kestävässä ruoantuotannossa on potentiaalia myös vientimarkkinoille sekä siihen liittyvän osaamisen tuotteistamiselle.

-Suomi pyrkii aktiivisesti vahvistamaan asemiaan turvallisen, puhtaan ja terveellisen ruoantuotannon kotina, sekä maana, jossa elintarvikeyritykset ovat oleellinen osa dynaamista ja aina kehittyvää toimintaympäristöä. Olen innolla mukana tukemassa tätä kehitystä, kertoo pieneksi Suomi –faniksikin tunnustautuva Gaiani.

Lisätietoja:

Ruralia-instituutin johtaja Sami Kurki

Vanhempi tutkija Silvia Gaiani

Tehtävä kuuluu Epanet-verkostoon ja on osa Seinäjoen yliopistokeskuksen toimintaa

Tehtävää rahoittavat Atria Suomi Oy, MTK-Etelä-Pohjanmaa, Osuuskunta Maitosuomi, Valio Oy, Etelä-Pohjanmaan korkeakoulusäätiö, kunnat (Alajärvi, Alavus, Evijärvi, Ilmajoki, Kauhava, Kurikka, Lapua, Seinäjoki, Vimpeli ja Ähtäri), Helsingin yliopisto ja Seinäjoen yliopistokeskus.

Kuva: Francesca Cesari