Ruralia selvitti Seinäjoen ammattikorkeakoulun vaikuttavuutta Etelä-Pohjanmaan aluetalouteen

Ruralia-instituutti teki tutkimuksen Seinäjoen ammattikorkeakoulun aluetaloudellista vaikutuksista. Tutkimuksessa arvioitiin ammattikorkeakoulun merkittävyyttä Etelä-Pohjanmaalle koko sen 25-vuotisen historian aikana eli vuosien 1992 ja 2017 välillä.

Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Seinäjoen ammattikorkeakoululla on merkittävä positiivinen vaikutus Etelä-Pohjanmaan aluetalouteen. Vaikutukset ovat kasvaneet selvästi SeAMKin 25 vuoden toiminnan aikana. Seinäjoen ammatikorkeakoulu tilasi tutkimuksen 25-vuotisjuhalavuottaan varten.

Aluetaloudelliset vaikutukset on laskettu Helsingin yliopiston Ruralia-instituutissa kehitetyllä yleisen tasapainon (CGE) RegFinDyn-simulointimallilla. Tutkimuksen toteutti Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin arviointitiimi yhdessä Ahvenanmaan tilasto- ja tutkimuskeskuksen (ÅSUB) kanssa. Tutkimuksen johtajana toimi professori Hannu Törmä. Arviointimallin räätälöinnistä vastasi tutkimusjohtaja Jouko Kinnunen. Aineistotyöstä, malliajoista ja raportoinnista vastasivat tutkija Susanna Kujala sekä tutkimusavustaja Outi Hakala.

Tutksimuksen tulokset on julkaistu Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarjassa A. Tutkimuksia 27, Susanna Kujala, Jouko Kinnunen, Outi Hakala ja Hannu Törmä, 2017. Seinäjoen ammattikorkeakoulun aluetaloudelliset vaikutukset vuosina 1992–2017.

Lisätietoja:
Hannu Törmä, tutkimusjohtaja