Datatalouden vartijat: Leevi Saari ja EU:n nousu datan sääntelyn suurvallaksi

Euroopan unioni on viime vuosien aikana noussut datan ja digijättien sääntelyn kansainväliseksi uranuurtajaksi. Samalla alustajättien lobbaus on Brysselissä vain kiihtynyt.

Tämän podcastin taustalla oleva tutkimushanke pureutuu EU:n datapolitiikan taustalla häilyvään lobbaukseen, jolla pyritään sekä vaikuttamaan direktiivien sisältöön että ohjaamaan unionin datapolitiikkaa määrittelevää keskustelua. Harva suomalainen tietää näistä teemoista yhtä paljon kuin Amsterdamin yliopistossa väitöskirjaa tekevä Leevi Saari. Hän seurasi Euroopan parlamentissa työskennellessään aitiopaikalta, miten datapolitiikkaa EU:ssa tehdään – ja osallistui itsekin aktiivisesti sen tekemiseen.

Leevin haastattelu aloittaa podcast-sarjassa kaksiosaisen kokonaisuuden, jossa syvennytään tarkemmin Timo Harakan haastattelussa jo hieman alkuun lähteneeseen keskusteluun EU:n viime vuosien yrityksistä suitsia datajättien valtaa luomalla uusia sääntöjä digitaalisten alustojen toiminnalle sekä datan säilytyksen ja käytön säännöille. Oli kiinnostavaa puhua Leevin kanssa myös tavoista, joilla digijätit koittavat lobata päätöksentekijöitä ja ohjata eri tavoin julkista mielipidettä.

Nämä vaikuttamisen tavat ovat 2020-luvun Brysselissä hyvin monipuolisia, ja tätä monipuolisuutta ovat tukeneet myös digijättien mittavat vaikuttamistyön budjetit. Vaikka perinteiset päättäjätapaamiset ovat edelleen arvossaan, tehdään tätä vaikuttamista myös muun muassa tarkkaan päätöksentekijöille kohdennettujen some-mainosten, lukemattomien seminaarien ja konferenssien, sekä vaihtelevan tasoisten selvitysten kautta. Tämä maailma jää usein varsin näkymättömäksi tavallisille kansalaisille – siksi siitä puhuminen on niin tärkeää.