Pakuri ja metsien erikoissienet -päätösseminaari 10.11.2021 - esitykset katsottavissa Pro Pakuri ry:n sivuilla

Päätösseminaari järjestetään virtuaalisesti zoom-yhteydellä keskiviikkona 10.11.2021 klo 12 - 16 ja se on suunnattu agrometsätaloudessa toimiville maa- ja metsäyrityksille sekä luonnontuotteita jatkojalostaville yrityksille, jotka toimivat sekä kansallisesti että kansainvälisesti. Myös luonnontuotealasta kiinnostuneet organisaatiot ja tutkimuslaitokset ovat seminaarin kohderyhmää.

Seminaarissa kuullaan yhteenveto hankkeen tuloksista. Hankkeen tavoitteena oli suomalaisten erikoissienien brändääminen vientimarkkinoille ja konkreettisena toimenpiteenä laadittiin hakemus pakuri- eli Tikkateelle EU:n nimisuojajärjestelmään.  Tämän lisäksi tuotettiin erikoissienituotteille yrityssynergioita tuova markkinointistrategia sekä tuotteistamista, tuotantoa että markkinointia tukevaa esite- ja viestintämateriaalia.

Päätösseminaarin esitykset ovat katsottavissa Pro Pakuri Finland ry:n sivulla.
Siirry katsomaan esityksiä tästä linkistä>>

Päätösseminaarin ohjelma

Ohjelma pdf-tiedostona
12.00      Tilaisuuden avaus
                Hannu Piispanen, ProPakuri Finland ry, hankkeen koordinaattori

12.10      Pakuri ja metsän erikoissienet lisäarvotuotteiksi
                Henri Vanhanen, vanhempi tutkija, LUKE

12.40      Erikoissienten vaikutuksista -tutkimusyhteenvetoa
                Pertti Marnila, tutkija, LUKE

13.10      Tauko

13.15      Markkinaselvitys pakurikäävän maailmanlaajuisista tuotelanseerauksista
                Antti Isokangas

13.45      Pakuriteen eli Tikkateen brändääminen nimisuojan avulla
                Marjo Särkkä-Tirkkonen, erikoissuunnittelija, Helsingin yliopisto/Ruralia-instituutti

14.15      Tauko

14.30      Yrityspuheenvuoro

15.00      Luonnontuoteala- elämäntapapuuhastelua vai yksi tulevaisuuden kasvuala
                Paneelikeskustelu, jonka vetää Anne Ristioja, Lapin Ely-keskus
                Panelistit:
                Annaleena Soult, Business Finland
                Tuula Lundén, Ruokavirasto
                Katja Misikangas, Arctic Warriors
                Birgitta Partanen, Arktiset Aromit ry
                Henri Vanhanen, LUKE

15.45      Loppuyhteenveto ja tilaisuuden päätös
                Anne Ristioja, Lapin Ely-keskus

16.00      Tilaisuus päättyy

Ilmoittautuminen

Ilmoittautumiset  ti 9.11.2021 mennessä linkistä: https://www.lyyti.fi/questions_prev/1c74e93388

Ilmoittautuneille lähetetään zoom-linkki seminaariin ke 10.11. 2021 aamupäivällä hyvissä ajoin ennen
seminaarin alkua.

Lisätietoja

Ilmoittautumiset, zoom-yhteys: Sirpa Piskonen, Helsingin yliopisto, Ruralia-instituutti sirpa.piskonen@helsinki.fi, p. 044 5906856

Ohjelma: Marjo Särkkä-Tirkkonen, Helsingin yliopisto, Ruralia-instituutti marjo.sarkka-tirkkonen@helsinki.fi, p. 044 5906849

Vuonna 2017 aloitettua Pakuri ja metsien erikoissienet -hanketta koordinoi Pro Pakuri ry ja muina toteuttajina hankkeessa olivat Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti ja LUKE. Hanketta rahoitti Pohjois-Karjalan Ely-keskus EU:n maaseuturahastosta.