Kotieläinalalle kilpailukykyä bioturvasta-hankkeen tilaisuuksia marraskuussa

Hanke järjestää seminaarin sikatilojen toimintatapojen keinoista torjua tauteja ja tappioita 21.11.2019 kahdella kielellä. Suomenkielinen tilaisuus järjestetään Härmän kuntokeskuksella ja ruotsinkielinen tilaisuus Pännäisillä (Bennäs). Lisäksi hanke järjestää Seinäjoella Hotelli Almassa 5. ja 6.11. samanaikaisesti kaksi noin tunnin mittaista pienryhmätapaamista.

Kotieläinalalle kilpailukykyä bioturvallisuudesta -hanke järjestää seminaarin sikatilojen toimintatapojen keinoista torjua tauteja ja tappioita 21.11.2019. Suomenkielinen tilaisuus järjestetään Härmän kuntokeskuksella ja ruotsinkielinen tilaisuus Pännäisillä (Bennäs). Tilaisuudet ovat maksuttomia, mutta vaativat ilmoittautumisen. Lisäksi hanke järjestää Seinäjoella Hotelli Almassa 5. ja 6.11. samanaikaisesti kaksi noin tunnin mittaista pienryhmätapaamista.

Tautisuojaus ja sikalan toimintatavat vaikuttavat sikojen terveyteen, kuten hännän-purennan, jalkasairauksien tai porsaskuolleisuuden esiintyvyyteen. Tuotantosairaudet vaikuttavat myös antibioottien käyttötarpeeseen ja tuotannon kestävyyteen. Seminaarissa eläinlääketieteen tohtori Camilla Munsterhjelm esittelee ajankohtaisia tutkimustuloksia sikojen tuotantosairauksien hallinnasta ja sikatuotannon kestävyydestä. Tutkimusprofessori Jarkko Niemi Luonnonvarakeskuksesta tarkastelee, mitä hyötyä tautisuojaukseen ja hyviin tuotantotapoihin panostamisesta on sikalassa. Lisäksi alan yritys kertoo hyvistä tuotantotavoista.

Suomenkielinen tilaisuus

SIKATILAN TOIMINTATAVAT KEINONA TORJUA TAUTEJA JA TAPPIOITA
To 21.11.2019 Härmän kuntokeskus, Vaasantie 22, Ylihärmä, kokoustila 5

9.00    Kahvi/tee ja suolainen tarjottava
9.30    Tautisuojaus, sikalan olosuhteet ja sikojen terveys
            Tutkimusprofessori Jarkko Niemi, Luonnonvarakeskus
10.15  Ajankohtaista tuotannon kestävyydestä ja tuotantosairauksista
            Eläinlääkäri Camille Munsterhjelm
11.15   Alan toimijan puheenvuoro

På svenska

GRISGÅRDENS ARBETSMETODER INVERKAR PÅ BEKÄMPNINGEN AV SJUKDOMAR OCH FÖRLUSTER
Torsdagen den 21.11.2019 Pedersöre kommunhus, Skrufvilagatan 2 Bennäs, Sessionsalen

13.00  Välkomstkaffe/te med bulle
13.30  Sjukdomsskydd, förhållanden i grisgården och grisars hälsa
            Forskningprofessor Jarkko Niemi, Natursresursinstitutet Luke
14.00  Aktuellt om hållbarhet i produktionen och produktionssjukdomar
            Veterinär Camilla Munsterhjelm
15.00- Goda produktionsmetoder i praktiken

Program PDF
Anmälningar per e-post till hannele.suvanto@helsinki.fi senast måndagen 18 november.
Se även projektets hemsida https://www.luke.fi/biosecurity

TULE MUKAAN PIENRYHMÄÄN KUULEMAAN,KESKUSTELEMAAN JA JAKAMAAN KOKEMUKSIA HYVISTÄ KÄYTÄNNÖISTÄ!

Kotieläinalalla kilpailukykyä bioturvasta -hanke järjestää Seinäjoella Hotelli Almas-sa 5. ja 6.11. samanaikaisesti kaksi noin tunnin mittaista pienryhmätapaamista. Aluksi Luonnonvarakeskuksen asiantuntijat kertovat aiheesta ja tämän jälkeen on mahdollisuus keskustella, kysellä ja kuulla muiden hyvistä käytännöistä. Tiedotamme myös hankkeen tulevista seminaareista, webinaareista ja asiantuntijatapaamisista. Tilaisuudet ovat maksuttomia ja avoimia kaikille. Kahvin ja tilan vuoksi (max. 20 osallistujaa) toivomme ilmoittautumista tämän linkin kautta tai sähköpostitse hannele.suvanto@helsinki.fi

TIISTAI 5.11. klo 9.30 – 10.30 HOTELLI ALMA SEINÄJOKI
KESKIVIIKKO 6.11. klo 9.30 – 10.30 HOTELLI ALMA SEINÄJOKI

OHJELMA PDF

Luken ja Helsingin yliopisto Ruralia-instituutin yhteinen Kotieläinalalle kilpailukykyä bioturvallisuudesta -hanke välittää uusinta tietoa tautitorjunnan toimenpiteistä sekä niiden kustannuksista ja hyödyistä nautatiloille.