Kotieläinalalle kilpailukykyä bioturvallisuudesta-hanke on näyttävästi mukana SARKA-messuilla Seinäjoella!

Kotieläinalalle kilpailukykyä bioturvallisuudesta-hanke järjestää yhteensä kolme seminaaria SARKA-massujen yhtydessä helmikuussa; kanaloiden ja sikaloiden tautusuojauksesta sekä navetan rakennusvaiheen eläintautien torjunnasta. Ilmoittaudu ja voita itsellesi liput SARKA-messuille! Sarka on maatilarakentamisen, kotieläintarvikkeiden, energian ja metsätalouden ammattilaistapahtuma.

Tervetuloa kuulemaan kotieläinalan bioturvallisuudesta Seinäjoelle SARKA-messuille. Voit poiketa messujen ohessa kuuntelemaan yhtä tai useampaa asiantuntijaa! Luvassa tietoa, keskustelua ja kahvitarjoilua. Ilmottautumalla etukäteen tästä osallistut messulippujen (5 kpl) arvotaan! Alta näet kolmen eri seminaarin ohjelman tarkemmin.

SIKALAN TAUTISUOJAUS JA TOIMINNAN SUUNNITTELU
Pe 1.2. KLO 10 – 12 LUOKKA 71A (YLÄTASANNE, LÄHELLÄ B-OVEA)

Mitä voidaan tehdä afrikkalaisen sikaruton torjumiseksi? Parantaako tautisuojaus tuotantotuloksia? Aiotko remontoida tai rakentaa uutta? Tule kuulemaan ja keskustelemaan eläintaudeista, tautisuojauksesta ja rakentamisesta asiantuntijoitten kanssa. Seminaarin puheenvuoroissa tarkastellaan, miten eläintautien torjunta, tautisuojaus
ja eläinten hyvinvointi voidaan huomioida sikalan suunnittelussa ja miten tautisuojaus voi vaikuttaa tuotantotuloksiin.

10.00 Sikalan tautisuojaus antaa rahanarvoista hyötyä, Jarkko Niemi, Luke

• Mitä hyötyjä tautisuojaus tarjoaa sikatilalle?
  • Sikaloiden tautisuojauksen plussat ja miinukset kyselyiden perusteella
  • EläinBioturva-hanke laatii tautisuojausopasta

10.30 Sikalan tautisuojaus ja toiminnan suunnittelu, Hannu Rintasalo, FarmPlan Oy

Rakennussuunnittelun keinot sikalan tautisuojauksessa:

• miten pidetään taudinaiheuttajat sikalan ulkopuolella
  • miten estetään tautien leviäminen sikalassa
  • miten mahdollistetaan taudinaiheuttajien desinfiointi, jos tartunta kuitenkin tulee

11.15 Suomalainen sikatuotanto edelläkävijänä tautisuojauksen tehostamisessa, Ina Toppari, ETT ry

• ASF-tilannekatsaus
  • porsaiden vieroitusoppaan päivitys
  • tautisuojauksen merkitys mikrobilääkeresistenssin torjunnassa
  • tietoa tuottajalle ja kuluttajalle

11.45– Sikatilan kokemuksia tautisuojauksesta
12.00 Vesa Latvala, Latvalan tila.

OHJELMA PDF

MITEN HUOMIOIDAAN TAUTISUOJAUS KANALASSA?
LA 2.2. KLO 10 – 12, LUOKKA 71A (YLÄTASANNE, LÄHELLÄ B-OVEA)

Kananmunantuotannossa on erilaisia kanalaratkaisuja ja toimintamalleja. Miten kanaloissa voidaan estää tautien leviäminen? Mitä kotitarvekanalassa voidaan tehdä tautien torjumiseksi?

OHJELMA
10.00 Mihin kanalan tautisuojauksessa kannattaisi kiinnittää huomiota? Tuloksia kyselytutkimuksista, Jarkko Niemi, Luke

• Miksi tautisuojaus on tärkeää?
  • Kanaloiden tautisuojauksen plussat ja miinukset kyselyiden perusteella
  • Harrastekanaloiden ajatuksia eläinten terveydestä

10.30 Onko tuotantokanalasi tautisuojaus kunnossa? Hannele Nauholz, ETT ry
11.15 Kotitarvekanalan tautisuojaus - harrastajan hyöty, elinkeinon etu, Anni Yli-Hynnilä
11.45– Tautisuojaus Kivimäen maatilalla
12.00 Viivi Kivimäki, Kivimäen maatila

ELÄINTAUTIEN TORJUNTA NAVETAN RAKENTAMISESSA
PE 1.2. KLO 14 – 16 LUOKKA 71A (YLÄTASANNE, LÄHELLÄ B-OVEA)

Leviävätkö eläinsairaudet? Pysyykö navetta puhtaana? Seminaarin puheenvuoroissa tarkastellaan, miten eläintautien torjunta, tautisuojaus ja eläinten hyvinvointi voidaan huomioida navetan suunnittelussa ja karjatilan toiminnassa. Tule kuulemaan ja keskustelemaan eläintaudeista, tautisuojauksesta ja rakentamisesta asiantuntijoitten kanssa.

14.00 Nautatilan tautisuojaus on monen tekijän summa, Jarkko Niemi, Luke

• Mitä hyötyjä tautisuojaus tarjoaa nautatilalle?
  • Nautatilojen tautisuojauksen plussat ja miinukset kyselyiden perusteella
  • EläinBioturva-hanke laatii tautisuojausopasta

14.30 Eläintautien torjunta navetan rakentamisessa, Hannu Rintasalo, Farmplan Oy
Rakennussuunnittelun keinot navetan tautisuojauksessa:

• miten pidetään taudinaiheuttajat navetan ulkopuolella
  • miten estetään tautien leviäminen navetan

15.15 Tuotantohygienian hallinta remontin aikana Sedu Ilmajoen opetusmaatilan yrittäjävetoisessa navetassa, Kimmo Nissinen, Sedu Ilmajoki

• eläinmäärän lisäys heti remontin alussa
  • erillisruokintajärjestelmän muutos seosrehuruokinnaksi
  • kuivalantajärjestelmä lietelantajärjestelmäksi
  • vierailijat, opiskelijat ja keskeytyksetön työskentely

15.45–16.00 Oletko kuusalla? Hyödynnä valmis tieto ja testaa taidot, Hannele Suvanto, Helsingin yliopisto Ruralia-instituutti

• tietoiskuvideoista nopeasti tiedot haltuun
  • testaa taidot osaamistasotestillä

LISÄTIETOJA
Hannele Suvanto
hannele.suvanto@helsinki.fi

Tutustu hankkeeseen lisää tästä.
Luken ja Helsingin yliopisto Ruralia-instituutin yhteinen Kotieläinalalle kilpailukykyä bioturvallisuudesta -hanke välittää uusinta tietoa tautitorjunnan toimenpiteistä sekä niiden kustannuksista ja hyödyistä.