Anneli Pauli Ilmakehätieteiden keskus INARin työelämäprofessoriksi

Anneli Pauli aloitti Helsingin yliopiston matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan työelämäprofessorina 1.3.2019.

Ilmakehätieteiden keskus INAR on Helsingin yliopiston alainen monitieteinen tutkimuskeskus. Se tekee ilmakehä- ja ympäristötutkimusta molekyylitasolta aina laajoihin globaaleihin ongelmiin asti.

Anneli Pauli on koulutukseltaan maatalous- ja metsätieteiden tohtori. Tutkimuksissaan hän on keskittynyt muun muassa metsäteollisuuden jätevesien biologiseen puhdistamiseen sekä Itämeren hiilen ja hapen kiertoon. Ilmakehätutkimukseen hän on paneutunut työurallaan tiede-, innovaatio- ja yliopistopolitiikan johtotehtävissä.

Viime keväänä Pauli jäi eläkkeelle Euroopan komissiosta. Hän työskenteli siellä muun muassa tutkimuksen ja innovoinnin pääosaston varapääjohtajana. Hän on ollut myös Lappeenrannan teknillisen yliopiston rehtorina, Suomen Akatemiassa ylijohtajana ja pääsihteerinä sekä Tiedekeskus Heurekan johtajana. Hän on myös Aalto-yliopiston kunniatohtori ja dosentti.

Paulin työelämäprofessuurin alana on globaalit suuret haasteet.

– Pauli nimitettiin tehtävään, koska hän on erittäin pätevä ja pystyvä sekä kansainvälisesti näkyvä. Hän tuo mukanaan INARiin laajan kokemuksensa ja täydentää keskuksen verkostoa kansainvälisessä tieteessä ja tiedepolitiikassa. Toivomme Paulin auttavan INARia suurten hankkeidemme kuten SMEAR-tutkimusasemaverkoston laajentamisessa, INARin johtaja, akateemikko Markku Kulmala sanoo.

Työelämäprofessorina Pauli aikoo edistää INARin yhteistyötä kotimaisten ja ulkomaisten säätiöiden ja muiden rahoittajien kanssa sekä lujittaa keskuksen yhteyksiä ulkomaalaisiin kumppaneihin etenkin Kiinaan ja Venäjään.

– Kiinassa syntyy suuri osa maailman päästöistä. Emme suinkaan täällä lännessä ole syyttömiä, sillä me olemme ulkoistaneet kulutuksemme päästöt Aasian maille kuten Kiinalle, Intialle ja Bangladeshille. Aasiasta on nyt liian vähän dataa ilmakehän ja ympäristön muutoksista. Tutkittu tieto auttaa kohdentamaan oikein toimia, joilla hillitään ilmastonmuutosta, Pauli perustelee.

Työelämäprofessuuri on osa-aikainen ja se kestää neljä vuotta.

Lisätiedot:

Akateemikko, professori Markku Kulmala, puh. 040 596 2311, markku.kulmala@helsinki.fi
Työelämäprofessori Anneli Pauli, anneli.pauli@helsinki.fi