Tutkimukseen ja historiaan perustuvaa matkailun kehittämistä Etelä-Savossa

Ruralia-instituutissa on käynnistynyt hanke, jonka tavoitteena on kehittää tutkittuun historiatietoon sekä Suomen ja Venäjän yhteiseen kulttuurinperintöön perustuvia vastuullisia matkailutuotteita ja -palveluja yrityksille Etelä-Savossa sekä Viipurin ja Leningradin alueilla Venäjällä.

Kestävä kansainvälinen historiamatkailu. Kustaa III – Sprengtporten – Katariina II -hankkeen ensimmäisessä vaiheessa tehdään tutkimustyötä Suomen ja Venäjän arkistoissa ja kirjastoissa, kehitetään matkailutuotteita ja -palveluja sekä luodaan virtuaalinen museo.

Hankkeen yksi kantava idea perustuu Sprengtportenin henkilöön ja hänen mittavaan uraansa sekä Ruotsin että Venäjän hallitsijoiden palveluksessa. Sprengtporten on erittäin kiinnostava persoona, josta löytyy varmasti myös uutta ja kiinnostavaa tietoa. Sitä voidaan hyödyntää matkailupalvelujen tarinallistamisessa, mainitsee tutkimusjohtaja Torsti Hyyryläinen Ruralia-instituutista.

Toisessa vaiheessa rakennetaan ja kunnostetaan Ristiinan Brahelinnan sotakoulua, johon rakennetaan muun muassa Yrjö Maunu Sprengtporteniin (1740–1819) keskittyvä näyttelyhuone. Venäjän puolella on tarkoitus toteuttaa kolme historiallista työpajaa sekä historiallinen näyttely.

Sprengtporten-hankkeen erikoisuus on se, että nuoret Suomessa ja Venäjällä ovat osallistujia ja palvelun käyttäjiä. Heille järjestetään kaksi leiriä, joista ensimmäinen on tiedeleiri ja toinen yrittäjyysleiri, hankkeen projektipäällikkö Inna Kopoteva Ruralia-instituutista kertoo.

Hanketta hallinnoi Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti partnereinaan Mikkelin kaupunki, Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy, Viipurin piirikunnan aluehallinto, Viipurin kaupunki, Viipurin alueen yritysten tukikeskus ja Leningradin alueen kauppa- ja teollisuuskamari.

Sprengtporten-hanke käynnistyi 1.11.2020 ja sen kesto on kaksi vuotta. Rahoitus tulee Kaakkois-Suomi-Venäjä CBC 2014–2020 -ohjelmasta, jota rahoittavat Euroopan Unioni, Venäjän Federaatio ja Suomen Tasavalta.

Sprengtporten-hanketta on edeltänyt Helsingin yliopiston Ruralia-instituutissa vuosina 2015–2017 toteutettu Sotakoulu kuntoon – Ristiinan Brahelinna pitäjäntaloksi -hanke, jonka tuloksista kirjoitettu raportti on julkaistu Ruralia-instituutin Raportteja-sarjassa: Sulevi Riukulehto, Manu Rantanen ja Maria Luostarinen (toim.) (2017). Ristiinan Brahelinna eilen, tänään, huomenna – Everstin virkatalon rakennushistoria, inventointikertomus ja käyttösuunnitelma. Raportteja 167.

Lisätietoja:
Inna Kopoteva, projektipäällikkö