Positiivisen CV:n kehittäjille voitto Sitran Ratkaisu 100 -kilpailussa

Helsingin yliopiston tutkija Lotta Uusitalo-Malmivaara ja jatko-opiskelija Kaisa Vuorinen vetävät tiimiä, joka voitti jaetun ykkössijan Sitran miljoonan euron Ratkaisu 100 -haastekilpailussa. Tiimi kehitti Positiivisen CV:n nuorten piilevien vahvuuksien tunnistamiseen.

Voitokkaan tiimin neljän naisen joukko tunsi toisensa entuudestaan monien hankkeiden kautta. Lotta Uusitalo-Malmivaara on Helsingin yliopiston erityispedagogiikan dosentti ja yliopistonlehtori. Kaisa Vuorinen on Helsingin yliopiston erityispedagogiikan jatko-opiskelija. Elina Paatsila tekee positiivisesta kielten opetuksesta väitöskirjaa Jyväskylän yliopistossa. Salla-Maarit Volanen on tietoisuustaitotutkimusta vetävä tutkijatohtori Folkhäsanilla.

– Idea kehittyi monen vuoden positiivisen kasvatuksen tutkimuksen ja käytännön työn kautta, Lotta Uusitalo-Malmivaara kertoo.

– Myös uusi opetussuunnitelma tukee kovasti tätä lähestymistapaa.

Projektissa on ollut mukana useita graduntekijöitä. He ovat olleet tarkkailemassa ja keräämässä tietoa kouluissa.

– Liki koko graduryhmäni tekee positiivisesta kasvatuksesta töitään. Jo keväällä pyydettiin aiheesta kiinnostuneita ilmoittautumaan graduryhmään, ja se meni heti täyteen, Uusitalo-Malmivaara sanoo.

Myös useita alan jatko-opiskelijoita on mukana.

Kannattaa keskittyä hyvään

Positiivinen CV (PCV) edistää lasten ja nuorten myönteistä havaitsemista kouluissa, kotona, harrastuksissa ja kaveripiirissä. Tiimi suunnitteli sen yhdessä nuorten kanssa palvelemaan itsetuntemuksen ja taitavuuden monipuolista dokumentointia.

PCV:hen kuka tahansa voi kirjata havaitsemansa onnistumisen. Se on paikka koota yhteen kaikki osaaminen, jolla palvellaan muuttuvaa yhteiskuntaa.

– Haluamme olla mukana kehittämässä Suomea, jossa lapset ja nuoret oppivat tietämään olevansa paljossa päteviä, tiimi kertoo esittelyssään Sitran sivuilla.

Meillä kaikilla pitäisi olla positiivinen CV