Ruotsin kielen avoin Papegojan-opetussivusto yltänyt suursuosioon

Syksyllä 2020 julkaistulla Papegojan-sivustolla on vuodessa ollut yli 20 000 käyttäjää, ja sivustolla on vierailtu lähes 170 000 kertaa. Suosio on yllättänyt sivuston luojat siitäkin huolimatta, että sivustolle tiedettiin olevan tarve.

Kun ruotsin kielen avoin oppimateriaali Papegojan viime vuonna julkaistiin, sivuston kehittäjät Carola Rewell-Heikkinen ja Saila Korvenranta tiesivät sivuston vastaavan suureen kysyntään. Suosio on kuitenkin yllättänyt Kielikeskuksessa ruotsin yliopisto-opettajina työskentelevän kaksikon. Sivuston on löytänyt yli 20 000 käyttäjää ja sivustolla on vierailtu 168 000 kertaa syyskuun alkuun mennessä.

”Osasimme odottaa, että tällaiselle itseopiskelumateriaalille on kysyntää, mutta silti näin suuret kävijämäärät ovat yllättäneet iloisesti. Odotimme, että sivun julkaisun jälkeen sivuston käyttö saattaisi hiljentyä, mutta näyttää siltä, että sivustolle saapuu edelleen tasaisesti uusia käyttäjiä”, Rewell-Heikkinen ja Korvenranta kommentoivat.

Papegojan-sivusto on kaikille avoin, Helsingin yliopiston kielikeskuksessa kehitetty materiaali ruotsin kielen opiskeluun.  Sivuston käyttäjä pystyy kertaamaan kielen perusteet itsenäisesti ja tarvittaessa nopeastikin.

Papegojan syntyi käytännön tarpeesta. Yliopisto-opettajat Rewell-Heikkinen ja Korvenranta olivat työssään huomanneet, että ruotsin kielen itsenäiseen kertaukseen tarkoitetulle sivustolle on suuri kysyntä. Papegojan on suunnattu ensisijaisesti niille kaikille korkeakouluopiskelijoille, jotka haluavat kerrata ruotsin kielioppia ja yleissanastoa. Sivusto palvelee kuitenkin kaikkia, jotka haluavat opiskella ja kerrata ruotsia itsenäisesti.

”Sivusto on otettu erittäin positiivisesti vastaan, moni kollega ympäri Suomea ja eri koulutusasteilta on kertonut käyttävänsä sivustoa kurssin tukimateriaalina ja myös omat opiskelijamme ovat hyödyntäneet sivustoa ja olleet tyytyväisiä sivuston tarjoamiin itseopiskelumahdollisuuksiin”, opettajakaksikko kertoo.

Papegojan-sivuston kehittäminen jatkuu lukuvuonna 2021-22. Sivustolle on tulossa lisämateriaalia, kuten lyhyitä opetusvideoita tärkeimmistä ruotsin kielen perusrakenteista. Sivuston kehittäjät toivovat myös palautetta ja toiveita sivuston käyttäjiltä.

Carola Rewell-Heikkinen

Saila Korvenranta