Helsingin kaupungintalolla: Ilmastokestävyys ja kasvisruokailu ruokapalveluissa

Ilmastokestävyys keittiössä -hanke järjestää Ilmastokestävä kasvisruoka -kampanjan tiimoilta tapahtuman "Ilmastokestävyys ruokapalveluissa – kasvisruokailun edistämisen keinot" 12.11. klo 14-17 Helsingin kaupungintalolla. Tapahtuman esityksissä ja paneelikeskustelussa pohditaan tutkimuksen ja ruokapalveluiden näkökulmista, millaisin keinoin ruokapalveluiden ilmastovaikutuksia voitaisiin vähentää sekä millaisia haasteita ja mahdollisuuksia tähän liittyy.

Tapahtumassa on esillä ajankohtaisia hankkeita, joiden tavoitteena on ruokapalveluiden hiilipäästöjen vähentäminen. Lisäksi tapahtumassa esitellään Ilmastokestävä kasvisruoka -kampanja ja ruokapalveluille suunnattu sähköinen reseptipankki (www.ilmastoruoka.fi). Niin ruokapalvelujen työntekijät kuin muutkin ruokakulttuurin ilmastokestävyydestä kiinnostuneet ovat tervetulleita tapahtumaan. Tervetuloa tutustumaan ajankohtaisiin hankkeisiin sekä mukaan keskustelemaan ilmastokestävyyden ja kasvisruokailun edistämisestä!

TAPAHTUMA: Ilmastokestävyys ruokapalveluissa – kasvisruokailun edistämisen keinot

AIKA: Tiistai 12.11.2019, klo 14:00 – 17:00

PAIKKA: Helsingin kaupungintalo, aulan tapahtumatori, Pohjoisesplanadi 11-13

Tapahtuma Facebookissa: www.facebook.com/events/75865806124928

Tapahtuman ohjelma:

* Erikoistutkija Minna Kaljonen, Suomen ympäristökeskus: Ruokalistojen

tuunaamista ja uusia avauksia - miten eteenpäin kasvispainotteisuuden edistämisessä?

* Pirjo Apell, Ilmastokestävyys keittiössä -hanke, Helsingin yliopisto: Ilmastokestäviä kasvisruokia ammattikeittiöihin - reseptipankki työkaluna

* Reseptiikan kehittäjä Lilli Munck, Ilmastokestävyys keittiössä -hanke, Helsingin yliopisto: Ilmastokestävät kasvisruoat ammattikeittiöissä - reseptien kehityksen haasteet ja mahdollisuudet

* Tapahtumassa kuullaan myös Helsingin kaupungissa toteutetuista toimista ruokapalveluiden hiilijalanjäljen pienentämiseksi sekä tulevaisuuden suunnitelmista.

---

* Paneelikeskustelu: Kohti ilmastokestävää ruokakulttuuria - ruokapalveluiden rooli muutoksessa

Puheenjohtaja: Pirjo Apell

Panelistit: Minna Kaljonen, Lilli Munck ja laillistettu ravitsemusterapeutti Lotta Pelkonen ja Heli Hakulinen Tuusulan kunnan ruokapalveluista, Aulikki Johansson Palvelukeskus Helsingistä

Tarkempi ohjelma päivittyy Facebook-tapahtumaan.Tapahtuma on ilmainen.

---

Tapahtuman järjestää Helsingin yliopiston Ilmastokestävyys keittiössä – ruokakulttuurin murroksen arkiset mahdollisuudet –tutkimushanke yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa. Ilmastokestävä kasvisruoka -kampanja ja reseptipankki toteutetaan Ilmastokestävyys keittiössä -tutkimushankkeessa, jota rahoittaa Koneen Säätiö.

ESTEETTÖMYYS: Kaupungintalon aulaan on esteetön sisäänkäynti, Pohjoisesplanadi 11-13. Opas- ja avustajakoirat ovat tervetulleita kaupungintalolle. Esteetön WC sijaitsee aulan perällä. Induktiosilmukka on asennettu tapahtumatorille. Aulasta on liikkumisesteetön sisäänkäynti kaupungintalon ravintolaan.