Agroekologisten symbioosien Suomi

Agroekologisten symbioosien verkostot -hankkeen tulosseminaari järjestetään 26.3.2020 Knehtilän tilalla Hyvinkäällä. Tervetuloa kuulemaan alueellisen symbioosien verkoston kehitystyöstä ja tuloksista!

Tilaisuus tarjoaa ajankohtaista tietoa mm. maatilojen yhteisomisteisten biokaasulaitoksien investointisuunnittelusta sekä symbioosimallin ympäristö- ja talousvaikutuksista.

Lisäksi tilaisuudessa kuullaan Palopuron agroekologisen symbioosin biokaasulaitoksen ensimmäisen vuoden kokemuksia viljelijän näkökulmasta sekä biokaasulaitoksen kaasun- ja kierrätyslannoitetuotannon seurannasta.

Tilaisuuden järjestävät Luonnonvarakeskus ja Helsingin yliopisto ja se on osallistujille maksuton.

Tilaisuuden alkuun on mahdollista osallistua Nivos Energia Oy:n isännöimälle aamukävelylle ja tutustumiskäynnille Palopuron biokaasulaitokselle. Kokoontuminen on klo 9.45 Knehtilän vanhan navetan (kokoustila) edustalla.

Ilmoittautuminen tästä linkistä viimeistään 18.3.2020 klo 12 mennessä. Paikkoja on rajoitetusti.

Tilaisuuden ohjelma:
11.00  Omakustanteinen lounas (8 €)
12.00   Avauspuheenvuoro, hankkeen johtaja Juha Helenius, Helsingin yliopisto
12.10   Knehtilän tilan kuulumiset ja kokemukset biokaasumädätteen käytöstä, Markus Eerola
            Tuloksia ensimmäisen vuoden kaasuntuotosta sekä syötteen ja mädätteen ominaisuuksista, Elina Virkkunen, Luke
12.40   AES-Verkostovisio ja hankekokonaisuus, Ari-Matti Seppänen, Luke
            Biokaasuverkoston kartoitustyö, Toni Taavitsainen, Envitecpolis
13.15   Alueelliset ympäristövaikutukset paikallisessa ruokajärjestelmässä, Kari Koppelmäki, Helsingin yliopisto
            Paikallisen ruokajärjestelmän aluetalousvaikutukset, Susanna Kujala, Helsingin yliopisto
13.50   Kahvitauko
14.20   Ravinnekierrätyksen paikallisyhteisö käyntiin Ahvenanmaalla, Johanna Tanhuanpää, Invenire Market Intelligence Oy
             Food producers as part of the local symbiosis, Christer Söderström, Orkla Suomi