Mikkelin seudun nuorilta innostavia ideoita ilmastotyöhön!

Jos kerran eläinperäiset tuotteet kuormittavat ilmastoa enemmän kuin kasvipohjaiset vaihtoehdot, eikö vegaanisten ja ekologisten tuotteiden hintoja pitäisi alentaa? Se kannustaisi ihmisiä ostamaan ja käyttämään ilmastolle ja ympäristölle hyviä tuotteita enemmän. Näin pohti otavalainen Valma voitokkaassa ideassaan Mikkelin seudun nuorille kohdennetussa Ihmisen kokoinen ilmastoteko -ideakilpailussa.

Vastikään päättyneessä Ruralia-instituutin järjestämässä ideakilpailussa saatiin yhteensä 21 ilmastonmuutoksen hillintään liittyvää ideaa tai aloitetta. Kolmen kärkeen sijoittui myös mikkeliläisen Piitun ehdotus ilmastotapahtumasta torilla. Ilmastotoripäivänä jaettaisiin ilmastotietoa, myytäisin ekologisia tuotteita ja kampanjoitaisiin kierrätystä ja kestävää kehitystä monin tavoin. Kolmannen sijan nappasi Rantakylän yhtenäiskoulun 7. luokkaa käyvä Maija pohtimalla, voisiko talteen kerätyistä muoviroskista saada palautusrahaa?

- Innostuin osallistumisesta, koska ilmastoasiat ovat tärkeitä ja halusin vaikuttaa, toteaa yksi voittoisan kolmikon nuorista.

Ideakilpailuun osallistuneita nuoria yhdistää halu ja usko asioihin vaikuttamiseen. Nuoret tiedostavat, että muutoksen pitäisi olla maailmanlaajuinen, mutta kannatusta saa lähtökohta, että myös pienillä arkipäiväisillä teoillaan pystyy viemään asioita parempaan suuntaan. Esimerkiksi yksittäisen nuoren helpoimpia vaikutustapoja on somessa asiasta kertominen sekä perheen kanssa tehdyt päätökset esimerkiksi siitä, että kouluun ja töihin mennään pyörällä.

Mikkelin nuorisopalvelujen Nuorisotyö ilmastotoivon rakentajana- hankkeen vetäjä yhteisöpedagogi Ulla Pötsönen on nuorten esiin nostamista ideoista innoissaan. Niissä kaikissa on syötteitä jatkotyöskentelyyn yhdessä nuorten kanssa. Ideoiden kautta avautuu tilaisuuksia harjoitella erilaisia tapoja vaikuttaa ympäristöön ja yhteiskuntaan.

- Voimme tutustua esimerkiksi Nuortenideat.fi – tai Kansalaisaloite.fi -adresseihin. Juuri tällä hetkellä kerätään kannattajia lakialoitteelle, jolla vaaditaan terveellisten tuotteiden arvonlisäveron alentamista. Lisäksi voimme opetella kansalaisvaikuttamista esimerkiksi oman alueen poliittisten päättäjiin tai sosiaalisen median kautta, Pötsönen sanoo.

Ilmastotori on puolestaan toteutettavissa kaikkia ikäryhmiä aktivoivana kansantapahtumana. Pötsösen mukaan sellainen voitaisiin toteuttaa laajassa yhteistyössä ympäristövastuullisen asumisen kattoteemalla vaikkapa Kierrätystori-tapahtuman yhteydessä.

- Nuorten tekemiselle ja ideoille löytyy tapahtuman toteuttamisessa monia osuvia paikkoja. Kunpa vaan koronatilanne sallisi tällaiset tärkeät tapahtumat tulevana kesänä, huokaa Pötsönen.

Mikkelin seudun nuorten ilmastoideoihin pääsee tutustumaan verkkosivulla Omaidea.fi. Kaikki halukkaat saivat äänestää alustalla parhaana pitämäänsä ideaa ja kolme eniten kannatusääniä saanutta ideaa toi esittäjilleen 25 euron lahjakortin.

Omaidea.fi -osallistumisalustan kehitystyö ja alustan kokeilu nuorten ilmastokampanjaan on osa pohjoisten ja perifeeristen alueiden kestävään kehitykseen digitaalisten keinojen avulla pureutuvaa Emerging Technologies for Greener Communities (EMERGREEN) -hanketta. Hanketta rahoittaa EU:n Northern Periphery and Arctic (NPA) -ohjelma ja se toteutetaan viidessä maassa. Suomessa hankepartnerina toimii Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti ja EMERGREEN-hankkeen toiminta keskittyy Etelä-Savoon ja erityisesti Mikkelin seudulle.

Lisätietoja:
Päivi Pylkkänen, projektipäällikkö